Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Методологічні підходи до дослідження професійної підготовки майбутніх фітнес-тренерів у вищих навчальних закладах

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Василенко, М. М.
dc.contributor.author Денисова, Л. В.
dc.date.accessioned 2018-05-03T13:04:58Z
dc.date.available 2018-05-03T13:04:58Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Василенко, М. М. Методологічні підходи до дослідження професійної підготовки майбутніх фітнес-тренерів у вищих навчальних закладах / М. М. Василенко, Л. В. Денисова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 5К (86) : Наукові матеріали ІХ Міжнародної науково-практичної конференції «Реалізація здорового способу життя – сучасні підходи», присвяченої 20-ти річчю факультету фізичного виховання Дрогобицького держ. пед ун-ту імені Івана Франка (18 – 19 травня 2017 р.). – С. 55-59. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18882
dc.description.abstract У статті обґрунтовано методологічні підходи до дослідження професійної підготовки майбутніх фітнес-тренерів у вищих навчальних закладах. На філософському рівні виділені діалектичний та екзистенціальний підходи; на загальнонауковому рівні – системний та соціокультурний методологічні підходи; на конкретно-науковому рівні – акмеологічний, компетентнісний, діяльнісний, особистісний та професіографічний підходи; на технологічному рівні – техніка та методика дослідження. Підходи взаємодоповнюють один одного і забезпечують можливість всебічного пізнання досліджуваної проблеми професійної підготовки майбутніх фітнес-тренерів у вищих навчальних закладах. ua
dc.description.abstract В статье обоснованы методологические подходы к исследованию профессиональной подготовки будущих фитнес-тренеров в высших учебных заведениях. На философском уровне выделены диалектический и экзистенциальный подходы; на общенаучном уровне – системный и социокультурный методологические подходы; на конкретно-научном уровне – акмеологический, компетентностный, деятельностный, личностный и профессографический подходы; на технологическом уровне – техника и методика исследования. Подходы взаимодополняют друг друга и обеспечивают возможность всестороннего познания исследуемой проблемы профессиональной подготовки будущих фитнес-тренеров в высших учебных заведениях. ua
dc.description.abstract The topicality of this problem occasioned by the fact that " fitness instructor" profession is legally entered to the National Occupational Classification and lack of conceptual developments on the issue related to the problem of professional training of future fitness instructors in Institutions of Higher Education. Methodological approaches to the research of professional training of future fitness instructors in Institutions of Higher Education are substantiated in this Article. Dialectical approach reflects the contradictory nature of fitness instructor activity, and contradictions between educational services having market-based nature and educational mission of Higher Education Institutions. Existential approach in the course of training requires the creation conditions for the formation among the students of their own system of meaning, awareness of the importance of moral choice and bear responsibility therefor. Systematic approach allows us to consider professional training of future fitness instructors in Institutions of Higher Education as an open educational system. In the context of sociocultural paradigm, election of forms and methods for professional training of future fitness instructors in Institutions of Higher Education considered through the phenomenon of generations typology, where each one represented by the system of axiological factors, social and psychological characteristics, lifestyle and methods of information perception. The task of future fitness instructors professional training, through the lens of acmeological approach, is to develop of the students’ point such kind of personality that directs people to the progressive development (including vocational), maximal creative and personal development both in the professional field and life in general. Through the lens of competence-based, activity and professiographic approaches, the results of training is deemed the acquisition of professional competencies reflecting the purport of professional duties of future fitness instructors and respective skills and personality develop. The above approaches complement and improve each other, and provide for widely learning of the phenomenon being studied. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject професійна підготовка ua
dc.subject вищий навчальний заклад ua
dc.subject концепція ua
dc.subject методологічні підходи ua
dc.subject фітнес-тренер ua
dc.subject профессиональная подготовка ua
dc.subject высшее учебное заведение ua
dc.subject концепция ua
dc.subject методологические подходы ua
dc.subject фитнес-тренер ua
dc.subject professional training ua
dc.subject Institution of Higher Education ua
dc.subject concept ua
dc.subject methodological approaches ua
dc.subject fitness instructors ua
dc.subject.classification 796.035.071.42 : 378.4 ua
dc.title Методологічні підходи до дослідження професійної підготовки майбутніх фітнес-тренерів у вищих навчальних закладах ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics