У статті обґрунтовано методологічні підходи до дослідження професійної підготовки майбутніх
фітнес-тренерів у вищих навчальних закладах. На філософському рівні виділені діалектичний та екзистенціальний підходи;
на загальнонауковому рівні – системний та соціокультурний методологічні підходи; на конкретно-науковому рівні –
акмеологічний, компетентнісний, діяльнісний, особистісний та професіографічний підходи; на технологічному рівні –
техніка та методика дослідження. Підходи взаємодоповнюють один одного і забезпечують можливість всебічного пізнання
досліджуваної проблеми професійної підготовки майбутніх фітнес-тренерів у вищих навчальних закладах.
В статье обоснованы методологические подходы к исследованию профессиональной подготовки будущих
фитнес-тренеров в высших учебных заведениях. На философском уровне выделены диалектический и экзистенциальный
подходы; на общенаучном уровне – системный и социокультурный методологические подходы; на конкретно-научном
уровне – акмеологический, компетентностный, деятельностный, личностный и профессографический подходы; на
технологическом уровне – техника и методика исследования. Подходы взаимодополняют друг друга и обеспечивают
возможность всестороннего познания исследуемой проблемы профессиональной подготовки будущих фитнес-тренеров в
высших учебных заведениях.
The topicality of this problem occasioned by the fact that " fitness instructor" profession is legally entered to the National
Occupational Classification and lack of conceptual developments on the issue related to the problem of professional training of future
fitness instructors in Institutions of Higher Education. Methodological approaches to the research of professional training of future
fitness instructors in Institutions of Higher Education are substantiated in this Article. Dialectical approach reflects the contradictory
nature of fitness instructor activity, and contradictions between educational services having market-based nature and educational
mission of Higher Education Institutions. Existential approach in the course of training requires the creation conditions for the formation
among the students of their own system of meaning, awareness of the importance of moral choice and bear responsibility therefor.
Systematic approach allows us to consider professional training of future fitness instructors in Institutions of Higher Education as an
open educational system. In the context of sociocultural paradigm, election of forms and methods for professional training of future
fitness instructors in Institutions of Higher Education considered through the phenomenon of generations typology, where each one
represented by the system of axiological factors, social and psychological characteristics, lifestyle and methods of information
perception. The task of future fitness instructors professional training, through the lens of acmeological approach, is to develop of the
students’ point such kind of personality that directs people to the progressive development (including vocational), maximal creative and
personal development both in the professional field and life in general. Through the lens of competence-based, activity and
professiographic approaches, the results of training is deemed the acquisition of professional competencies reflecting the purport of
professional duties of future fitness instructors and respective skills and personality develop.
The above approaches complement and improve each other, and provide for widely learning of the phenomenon being
studied.