Представлена блочная модель кондиционной шейпинг тренировки женщин, способствующая
комплексному решению запланированных задач в процессе оздоровительных занятий. Проведенный педагогический
эксперимент включал в себя выявление критериев индивидуального подхода и применение шейпинг-программ, основанных
на показателях морфофункционального состояния, физической подготовленности и мотивационной направленности
женщин в возрасте от 21 до 55 лет. Эффективность методики подтверждается благоприятной динамикой показателей
морфофункционального и психоэмоционального состояния, а также физической подготовленности женщин различного
периода зрелого возраста.
Представлена блокова модель кондиційної шейпінг тренування жінок, що сприяє комплексному вирішенню запланованих
завдань в процесі оздоровчих занять. Проведений педагогічний експеримент включав в себе виявлення критеріїв
індивідуального підходу і застосування шейпінг програм, заснованих на показниках морфофункціонального стану, фізичної
підготовленості та мотиваційної спрямованості жінок у віці від 21 до 55 років. Ефективність методики підтверджується
сприятливою динамікою показників морфо-функціонального та психоемоційного стану, а також фізичної підготовленості
жінок різного періоду зрілого віку.
The purpose - to develop and experimentally substantiate the differentiated method of improving practices shaping with women of different age of
adulthood. Methods - theoretical analysis and generalization of data from scientific and methodological literature, questioning
(questioning), pedagogical observation, anthropometry, a complex of medical and biological methods, design, pedagogical experiment,
methods of mathematical statistics.
Results of the study: Monitoring of the initial level of physical fitness of women as the first (21-35 years) and the second (36-
55 years) mature age in most indicators of physical development, functional status and physical fitness revealed abnormalities. The
model of shaping of training with the account of individual physical, functional and motivational features of women of mature age is
developed. Using programs of individual orientation with the use of combined exercises made it possible to reliably improve the indices
of physical development, functional status and physical fitness of women of all age groups under study.
The developed block model of organizing shaping exercises facilitated the complex solution of the planned tasks in the
process of training: improving health, correcting the build, increasing motor activity, developing physical qualities, preventing diseases
caused by age-related changes in the body.
The practical importance of the study: is to apply, introduce differentiated health-improving techniques in the physical culture
and health of women as the first and second period of adulthood, dealing with shaping. The proposed methodology can be
recommended for trainers-instructors and instructors in shaping when conducting classes in fitness clubs, health centers, health
groups.
Conclusions: optimization of the general level of physical condition of women of the age groups under study according to the
normative indices, full satisfaction of their personality-motivational sphere in the process of health shaping. Prospects for further
research: they consist of a purposeful study of the effect of differentiated shaping on the psychoemotional state of women of different
ages.