У статті досліджено процес комерціалізації космічної діяльності США та виділено його основні етапи. Автор проводить аналіз головних секторів сучасного космічного ринку, опираючись на історичний досвід їх комерціалізації у Сполучених Штатах Америки. Окреслено позитивний ефект від комерціалізації космічної діяльності та визначено основних учасників комерційного космічного ринку США. Також розкриваються мотиви урядового сектору активного сприяння комерціалізації космічної діяльності та приватизації космічних технологій.
There are studied the process of commercialization of US space activities and identified its stages in article. Based on the historical experience of commercialization space in the USA,
author analyzes the main sectors of market space in present time. The positive effect from the commercialization of space activities and the key participants in the US commercial space market are delineated here. And revealed motives of the government promote the commercialization of space activities and privatization of space-based technologies. Also author traced that in US formed one of the most powerful market of space goods and services nowadays. The study that follows reasons of the federal government undertook public-private efforts to complete critical activities valued for their public good. With the rise of a range of privatesector entrepreneurial firms interested in pursuing space commerce, the process whereby their efforts might be incubated, fostered, and expanded comes to the fore as an important public policy concern in a way never before present in the Space Age. It is proved here that a commercialization of space took place gradually and turned into a purposeful government policy today. The activities of such companies as Space-X proves the effectiveness policy commercialization of US space activities.