Статтю присвячено вивченню педагогічних поглядів та методичних рекомендацій
видатних музикантів епохи романтизму – Ф.Шопена, Ф.Ліста, Р.Шумана – щодо
формування виконавської майстерності піаністів. Проаналізовано їхні прогресивні й
новаторські методичні здобутки, що стали основою психологічного напрямку фортепіанної педагогіки.
The article is devoted to the study of educational views and methodical recommendations of prominent musicians of the era of Romanticism – F. Chopin, F.Liszt, R.Schumann – on forming performance skills of pianists. Also in the article was analyzed their progressive and innovative methodological achievements that formed the basis of the psychological direction for piano pedagogy. It was found that outstanding musician – pianists like F. Chopin, F.Liszt, R.Schumann directed their educational efforts to the development of individuality, creative autonomy, emotions, imagination and artistic intuition of the student. They taught their pupils to work consciously on the music composition, deep emotional comprehension of the musical meaning, sincerity and
simplicity of its playback, high demands to theirselves, internal discipline and responsibility. They emphasized that music of the real musicians had to be "not only in the fingers, but also in the mind and in the heart". The formation of technical skill was formed during the process of creative work on the artistic tasks, based on listening skills and subordinated to the style of music composition, creative interpretation of its content.
Статья посвящена изучению педагогических взглядов и методических рекомендаций выдающихся музыкантов эпохи романтизма – Ф.Шопена, Ф.Листа, Р.Шумана – по формированию исполнительского мастерства пианистов. Проанализированы их прогрессивные и новаторские методические достижения, ставшие основой психологического направления фортепианной педагогики.