Стаття присвячена розгляду питання формування творчого мислення як домінантної якості творчої особистості майбутнього вчителя музичного мистецтва. Наголошується,
що сучасне суспільство потребує фахівців, які б вільно володіли новітніми технологіями, самостійно мислили, генерували оригінальні ідеї та приймали неординарні рішення. Творче мислення розглядається як вища форма продуктивного мислення особистості, як основа розуміння і пізнання музичного мистецтва, що забезпечує глибину
осягнення змісту художніх образів, розширює можливості усвідомлення художньої картини світу. Творче мислення виступає і основою творчого процесу.
The article is devoted to the consideration of formation of creative thinking as an essential component of the creative personality of the music teacher, its integrated sustainable
characteristic. It is noted that modern society requires specialists who would be fluent in latest technology, think independently, generate original ideas and accept creative solutions. It is noted
that the formation of teacher`s creative personality with developed creative thinking has become the most urgent educational problem. Creative thinking is regarded as the highest form of personality`s productive thinking, as a basis of understanding and cognition of musical art, provides the depth of comprehension of the content of the artistic images, expands possibilities of awareness of the artistic world view. Creative thinking acts as a basis of the creative process, too. The article defends the idea, that the creative pedagogical activity not only provides a ready formed individual, but, on the contrary, the person becomes, completely consists only in creative
activities. It is noted that the formation of creative thinking should be based on the principles of visuality, consistency, sequence, motivation of musical activity, interests and emotional enthusiasm for music and creative activities,encouragement to creative expression, activation of musical thinking, diversity of forms and types of creative activities, individualization of the learning process, etc.
Статья посвящена рассмотрению вопроса формирования творческого мышления как доминантного качества личности будущего учителя музыкального искусства. Отмечается, что современное общество нуждается в специалистах, которые бы свободно владели новейшими технологиями, самостоятельно мыслили, генерировали оригинальные
идеи и принимали неординарные решения.