У статті акцентується увага на різних підходах до психологічного аналізу педагогічних ситуацій. Пошуки їх правильного вирішення здійснюються на основі логічного аналізу, виокремлення учасників ситуацій, мотивів їх поведінки, істотних ознак ситуації, що надає можливість перетворення її в задачу та проектувати способи успішного вирішення. В змісті статті представлений причинно-наслідковий аналіз, який потребує не тільки виділення істотних компонентів ситуації, а й істотних зв’язків між ними з врахуванням мотивів та первинності, послідовності дій, а також рівня конфліктності ситуацій, типу конфлікту.
Значущу роль в успішному вирішенні педагогічних ситуацій має наукове прогнозування, на основі якого виконується проектно-моделююча робота: ситуація-модель-проект способів вирішення – модель перетвореної ситуації. Складно уявити процес виникнення ситуації та її вирішення без спілкування, а тому доцільно розглядати педагогічну ситуацію як комунікативний акт та з точки зору необхідності впливу на нього когнітивної або раціонально-емотивної психотерапії, використання герменевтичної процедури Ролана Барта.
В статье акцентируется внимание на различных подходах к психологическому анализу педагогических ситуаций. Поиски их правильного решения осуществляются на основе логического анализа, выделения участников ситуаций, мотивов их поведения, существенных признаков ситуации, что дает возможность превращения ее в задачу и проектировать способы успешного решения. В содержании статьи описан причинно-следственный анализ, который требует не только выделить существенные компоненты ситуации, но и существенные связи между ними с учетом мотивов и первичности, последовательности действий, а также уровня конфликтности ситуации, типа конфликта.
Важную роль в успешном решении педагогических ситуаций играет научное предвидение, на основе которого выполняется проектно-моделирующая работа: ситуация-модель-проект способов решения – модель превращенной ситуации.
Сложно представить процесс возникновения ситуации и ее решения без общения, а поэтому следует рассматривать педагогическую ситуацию как коммуникативный акт и с точки зрения необходимости влияния на него когнитивной или рационально-эмотивной психотерапии, использования герменевтической процедуры Роллана Барта.
The article focuses on the various approaches to psychological analysis of pedagogical situations. The search for their correct decision made on the basis of logical analysis, selection of participants of situations, motives of their behavior, the essential features of the situation that makes it possible to turn it into a problem and to design ways to successful solutions. The article describes the content of causal analysis, which requires not only highlight the essential components of the situation, but also a substantial connection between the subject and the primary motive, action sequences, as well as the level of conflict situations, the type of conflict. An important role in the successful resolution of pedagogical situations plays a scientific foresight, on the basis of which you design and modeling work: situation- model-project solution ways to address the situation turned.
It is difficult to process a situation and solve it alone, and should therefore be regarded teaching as a communicative situation and act in terms of the need to influence it cognitive or rational-emotive therapy, the use of hermeneutic procedure Rolland Barthes.