У статті розглянуто зміст та основні ідеї методу аналізу руху танцівника і педагога Рудольфа фон Лабана. Балетмейстер відмовився від традиційних танцювальних рухів, від провідної ролі музичного акомпанементу, обов’язкової наявності теми і сюжету, головну увагу зосередив на освоєнні пластикою тіла оточуючого простору. В статті аналізуються чотири рухових параметри, за якими здійснюється рух - час, простір, динаміка і потік. Лабан визначив основні фактори, що характеризують зміни даних форм: розмірність, наближеність, площини, центральний / периферійний напрямок, спрямованість простору. У розробленій системі аналізу танцювального руху основну роль відіграють поняття система зусиль-форм та кінесфери.
The article describes the content and the basic ideas of the movement analysis method of the dancer and teacher Rudolf von Laban. The choreographer abandoned traditional dance
movements, from the leading role of the musical accompaniment, the obligatory presence of the
themes and plot. Having released from the usual movements, the body should seek their own rhythms in the surrounding area.
Studying human movement, Laban noticed the presence of sustainable architecture in the vertical and horizontal parts of the human skeleton, found three-dimensional supports while
carrying the movements by a person in the right way. The article analyzes four motional parameters on which the movement is performed, they are - time, space, dynamics and flow, each of
them is a scale with two poles. Laban identified the main factors that characterize the changing of these forms: dimensionality, proximity, plane, central / peripheral direction, orientation of space. In the developed system of dance movement analysis two concepts play the major role – the system of “efforts-forms” and kinaesphere.