У статті досліджується вплив представників ідей Німецького Просвітництва та Класичної філософії на становлення поглядів засновника американського персоналізму Бордена Паркера Боуна. Доводиться, що, незважаючи на запозичення європейських філософських ідей, персоналізм слід розглядати як автентичну американську філософію, розвинуту засновником Бостонської школи американської особистісної філософії. У дослідженні пропонується поділ персоналізму Сполучених Штатів Америки кінця XIX – початку ХХ ст. на три основні напрями: плюралістичний, абсолютистський та плюралістично-моністичний. Борден Боун являється найяскравішим виразником плюралістично-моністичного персоналізму, позиції що являє собою логічний синтез плюралістичної та абсолютистської форм. Він першим синтезував численні позиції персоналізму в послідовну систему, яка стала найбільш впливовою в Америці. Сутнісні риси якої можна визначити наступним чином: центральність персони, як в метафізичному так і в етичному сенсі, есенціально та фундаментально ідеалістичний напрям, теїстичний, креаціоністичний, декларування свободи, радикально емпіричний, критерієм правди виступає когерентність, використання оглядово-аналітичного методу, епістемологічна активність і дуалістичність, розгляд реальності крізь призму міжособистісних зв’язків чи соціальності.
В статье исследуется влияние представителей идей Немецкого Просвещения и Классической философии на становление взглядов основателя американского персонализма Бордена Паркера Боуна. Доказывается, что, несмотря на заимствования европейских философских идей, персонализм следует рассматривать как аутентичную американскую философию, развитую основателем Бостонской школы американской личностной философии. В исследовании предлагается разделение персонализма Соединенных Штатов Америки конца XIX - начала ХХ в. на три основных направления: плюралистический, абсолютистский и плюралистично-монистический. Борден Боун является ярким выразителем плюралистично-монистического персонализма, позиции представляющий собой логический синтез плюралистической и абсолютистской формы. Он первым синтезировал многочисленные позиции персонализма в последовательную систему, которая стала наиболее влиятельной в Америке. Сущностные черты которой можно определить следующим образом: центральность персоны, как в метафизическом так и в этическом смысле, эссенциально и фундаментально идеалистическое направление, теистический, креационистический, декларирование свободы, радикально эмпирический, критерием истины выступает когерентность, использование обзорно-аналитического метода, эпистемологическая активность и дуалистичность, рассмотрение реальности сквозь призму межличностных связей или социальности.
This paper examines the impact of the representatives of German ideas of the Enlightenment and Classical philosophy on the formation of attitudes founder of American Personalism Borden Parker Bowne. The author points out that despite borrowing European philosophical ideas, personalism is to be considered as an indigenous American philosophy, which was developed founder of the Boston School of Theology and Ministry. In dealing with personalism in the United States the chief types seem to have fallen logically into three basic categories: pluralistic personalism, absolutistic and plural-monistic. Borden Bowne is the most distinctive representative of plural-monistic personalism, a position which is a logical synthesis of the pluralistic and absolutistic forms. He was first to organize the numerous strands of personalism into a coherent system. This form is the most influential in America. Personalism in its most typical or thoroughgoing sense mast, minimally, exhibit each of these traint: centrality of person, both metaphysically and ethically, fundamentally and thoroughly idealistic, theistic, creationist, freedomistic, radically empirical, coherence as criterion of truth, synoptic-analytic method, activistic and dualistic epistemology, and reality is through and through social or relational.