У статті акцентується увага на тому, що на сучасному етапі розвитку системи підготовки фахівців
і підвищенні її якості, ключовою ланкою є процес формування життєвих і професійних ціннісних орієнтацій майбутніх
фахівців з фізичної терапії, які обумовлюють появу інноваційних форм організації навчального процесу у вищих навчальних
закладах. Авторами проаналізовано результати анкетування викладачів вищих навчальних закладів, яке було проведено з
метою характеристики інновацій в професійній діяльності викладачів вищих навчальних закладів у процесі підготовки
майбутніх фахівців з фізичної терапії професійна діяльність яких, буде спрямована на відновлення здоров’я спортсменів.
В статье акцентируется внимание на том, что на современном этапе развития системы подготовки
специалистов и повышении ее качества, ключевым звеном является процесс формирования жизненных и
профессиональных ценностных ориентаций будущих специалистов по физической терапии, которые обусловливают
появление инновационных форм организации учебного процесса в высших учебных заведениях. Авторами
проанализированы результаты анкетирования преподавателей высших учебных заведений, которое было проведено с
целью характеристики инноваций в профессиональной деятельности преподавателей высших учебных заведений в
процессе подготовки будущих специалистов по физической терапии, профессиональная деятельность которых будет
направлена на восстановление здоровья спортсменов.
The authors have emphasized the fact that on the
current stage of specialists training system development and improvement of its quality, the key link is the process of formation of life
and professional value orientations of future specialists in physical therapy, which determines introduction of innovational forms of
educational process organization in higher educational institutions. The success of higher education system functioning is determined by the pedagogical staff that prepares future specialists
for efficient professional activity under the conditions of implementation of innovational methods of educational process methods of
organization and management, diversification and expansion of curricula variability and change of their tasks and content; educational
results assessment.
The following research methods have been used: the analysis of scientific and pedagogical references on the topic of
research; questionnaire for teachers in higher educational institutions.
The authors have analyzed the results of questionnaires of teachers in higher educational institutions that were administered
with purpose to characterize innovations in professional activity of teachers in higher educational institutions in the process of training
of future specialists in physical therapy, whose professional activity will be aimed at athlete’s health rehabilitation.
Innovations in professional activity of teachers in higher educational institutions in the process of training of future specialists
in physical rehabilitation are related to the development of teachers’ creative potential, their capability to plan and realize pedagogical
innovations on the basis of retrospective analysis or personal pedagogical experience that are aimed at improvement of quality of
higher physical education of specialists of new rehabilitation services sphere generation.