В статті піднімається проблема теоретичного та суспільно-політичного характеру – національної ідеї. В поєднанні національного й соціального чинників ідея розглядається як філософська категорія, що формувалася і функціонувала в добу національного відродження. Окреслюється коло концепцій, проблем, тем і питань, що стосуються названої духовно-практичної сфери, засобами сучасного теоретико-методологічного аналізу. Визначається теоретичний рівень осмислення національної ідеї у вітчизняній філософській думці ІІ пол. ХІХ – початку ХХ століття: в етнографічному контексті М. Костомарова, україноцентричному світогляді П. Куліша, антропоцентричному національному міфі Т. Шевченка, етико-антропологічному поступі І. Франка, історіософському обгрунтуванні М. Грушевського, показано її значні інтелектуально-мобілізуючі ресурси.
В статье поднимается проблема теоретического и общественно-политического характера - национальной идеи. В сочетании национального и социального факторов идея рассматривается как философская категория, которая формировалась и функционировала в период национального возрождения. Анализируется круг концепций, проблем, тем и вопросов, касающихся названной духовно-практической сферы, средствами современного теоретико-методологического анализа. Определяется теоретический уровень осмысления национальной идеи в отечественной философской мысли II пол. XIX - начала ХХ века: в этнографическом контексте Н. Костомарова, украиноцентричном мировоззрении П. Кулиша, антропоцентричном национальном мифе Т. Шевченко, этико-антропологических взглядах И. Франко, историософском концепте М. Грушевского, показаны ее значительные интеллектуально-мобилизующие ресурсы.
In the article it is raised a problem of theoretical and sociopolitical nature - the national idea. In a combination of national and social factors, the idea is considered as a philosophical category, which was formed and functioned in the era of national revival. It is outlining the circle of concepts, problems, themes and questions concerning the mentioned spiritual-practical sphere, means of modern theoretical and methodological analysis. The theoretical level of comprehension of the national idea in the national philosophical thought of the second half of the nineteenth and early twentieth centuries is determined: in the ethnographic context of M. Kostomarov, P. Kulish 's Ukrainian - centric worldview, T. Shevchenko' s anthropocentric national myth, I. Franko 's ethical and anthropological progress, and historiosophical substantiation of M. Hrushevsky; its significant intellectual and mobilizing resources are shown.