У дисертації презентовано теоретико-методологічний аналіз проблеми дослідження, психологічну сутність і структуру феномена «національна самосвідомість особистості юнацького віку». Обгрунтовано інтегративно-ціннісний підхід і принципи (національної самототожності, об’єктивації національного «Я», синергійності національного аутостереотипу й реальної (ідеальної) модальності національного «Я») вивчення ґенези національної самосвідомості особистості в юності; розроблено та емпірично верифіковано її психологічну модель.
In this dissertation presented theoretical and methodological analysis of problems explorers, psychological nature and structure of the phenomenon of «national selfconsciousness of personality in juvenile age». Grounded the integrative and axiological approaches and the principles (national self-identification, objectification of national «I», and consistency of national autostereotyp and real (ideal) modality of national «I») to the study of the genesis of national self-consciousness in young; developed and empirically verified his psychological model. Revealed the criteria’s (the ability of the national selfreflection, value attitude to themselves as a subject of nation, value attitude to members of nation, the ability of the national and psychological self-regulation), indicators and levels (high, medium, low) and explorers process.