У статті розглядаються актуальні питання щодо розвитку управлінської компетенції майбутнього вчителя початкової школи тренінговими засобами, а саме використання організаційно-діяльнісних ігор. Обґрунтовується необхідність використання пошуково-апробаційних ігор у професійній підготовці майбутніх педагогічних працівників. Розкривається зміст поняття «управлінська компетентність педагогічного працівника початкової ланки освіти», виділяються управлінські вміння та прослідковується зв’язок між впровадженням нових організаційних форм навчання у підготовку майбутніх вчителів та реалізацією завдань компетентнісного підходу до формування конкурентоспроможного фахівця. Описується методика пошуково-апробаційної гри «Реформа», яка була розроблена та апробована авторами з метою реформування громадянської системи освіти у початковій школі. Розкривається її значення та можливості застосування в навчальному процесі ВНЗ для розвитку в майбутніх педагогів управлінських знань, умінь та навичок.
This article focuses on management competences of future primary teachers in the context of problem-based simulation game “Reform”. Justify the necessity of using problem-based simulation games in professionsl training of future teachers. The fundamental transformation of education and training is needed to address the new skills and competences required if Ukraine is to remain competitive, overcome the current economic crisis and grasp new opportunities. The content of the concept of "management competence of the teacher of primary level of education", stand management skills and a correlation between the introduction of new organizational forms of training in the training of future teachers and the implementation of the tasks of the competence approach to the formation of the competitive expert. The technology of problem-based simulation game “Reform”, which was developed and tested by the authors with the aim of reforming the civil system of education in primary school. It expands its value and possible applications in the educational process of higher educational institutions for the development of future teachers of managerial knowledge and skills. It expands its value and possible applications in the educational process of higher educational institutions for the development of future teachers of managerial knowledge and skills.
В статье рассматриваются актуальные вопросы развития управленческой компетенции будущего учителя начальной школы тренинговыми средствами, а именно использование организационно-деятельностных игр. Обосновывается необходимость использования поисково-апробационных игр в профессиональной подготовке будущих педагогов. Раскрывается содержание понятия «управленческая компетентность педагога начального звена образования», выделяются управленческие умения и прослеживается связь между внедрением новых организационных форм обучения в подготовку будущих учителей и реализацией задач компетентностного подхода к формированию конкурентоспособного специалиста. Описывается методика поисково-апробационной игры «Реформа», которая была разработана и апробирована авторами с целью реформирования гражданской системы образования в начальной школе. Раскрывается ее значение и возможности применения в учебном процессе ВУЗов для развития у будущих педагогов управленческих знаний, умений и навыков.