Автор доводить ефективність використання для вимірювання рівня комунікативної компетентності комунікативних міні-задач з варіантами відповіді. Вони складаються з короткого опису ситуації та мети спілкування, соціальних і вікових характеристик комунікантів,а також варіантів досягнення цієї мети, з яких лише один може вважатися правильним.
Апробація в умовах реального навчання російської та української мов в середніх закладах освіти декількох областей підтвердила релевантність цієї вимірювальної дидактичної процедури.Перспектива вбачається у визначенні комунікативного мінімуму: кола знань та вмінь, необхідних
кожній молодій людині для успішного спілкування в різних життєвих ситуаціях. Саме на його основі буде створено комплекти комунікативних міні-задач для ЗНО.
The issue of measuring the level of student's communicative competence is a great problem for both a current student's knowledge check and for independent high school graduates evaluation in Russian and Ukrainian languages. Nevertheless, the need for such a measuring does not evoke any doubts, since communicative competence is an integral part of various vocations and specialties.The author believes it to be perspective to use communicative multiple choice mini-tasks with the purpose of measuring communicative competence. They contain a brief description of some situation and the aim o f interaction, of social and age characteristics of speakers. They may also suggest possible ways how to reach a communicative goal, among which only a single variant may be effective from thestandpoint of cooperative communication (according to G. Grice). The approbation under the conditions of a true Russian language learning in secondary schools of several regions has proved the efficiency of the measuring didactic procedure. It is an acute issue to determine the communicative minimum which is a set of knowledge and skills that a young individual needs for a successful communication in different social contexts. The minimumwill serve as a ground for creating a complex o f communicative mini-tasks (4-5 in each case) for independent high school graduates evaluation.