Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Артистичні уміння молодших школярів як предмет психолого-педагогічних досліджень

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Московчук, Л. М.
dc.date.accessioned 2018-02-09T09:29:51Z
dc.date.available 2018-02-09T09:29:51Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Московчук, Л. М. Артистичні уміння молодших школярів як предмет психолого-педагогічних досліджень / Л. М. Московчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 27(37). - С. 104-109. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17887
dc.description.abstract У статті висвітлено зміст артистичних умінь молодших школярів, які підсилюють передачу необхідної інформації завдяки сценічному перевтіленню в новостворений образ і застосуванню комунікативних та регулятивних сценічних рухів. Обґрунтовано потребу у їх формуванні на уроках музичного мистецтва. Доведено, що сценічне перевтілення молодших школярів має обумовлюватись як проникненням в психологізм авторського задуму музичного твору, так і оптимальною емпатією по відношенню до слухачів. ua
dc.description.abstract В статье освещено содержание артистических умений младших школьников, которые усиливают передачу необходимой информации благодаря сценическому перевоплощению в новосозданный образ и применению коммуникативных и регулятивных движений. Обоснована необходимость в их формировании на уроках музыкального искусства. Доказано, что сценическое перевоплощение младших школьников должно обуславливаться как проникновением в психологизм авторского замысла музыкального произведения, так и оптимальной эмпатией по отношению к слушателям. ua
dc.description.abstract The content of artistic abilities that enhance the transfer of necessary information owing the scenic transformation to the newly created image and using the communicative and regulative scenic movements, is covered in the article. The indicated phenomenon is treated as not congenital, but acquired universal system of actions aimed at conclusive amplification the transfer of necessary information to surrounding owing the stage transformation and naturally plastic and elegantly refined communicative and regulative scenic movements during the implementation created in the imagination of the emotional-semantic image of a musical work in the information stream of performing activity. The need for their formation at the lessons of musical art justified. It is proved that the scenic transformation of junior schoolchildren should be done with the help of penetration into the psychology of the author's vision of music, and the optimal empathy towards the audience. The specific features of artistic abilities are specified. These include: the informational nature of scenic transformation; the instantaneous switching to the new situation; the sense of freedom during the transformation into a new image; emotional sensitivity towards surrounding; the freedom of self-expression; the stage confidence; the truthfulness and frankness of feelings; the openness of one's own emotional state; the sincerity of information transmission; naturally plastic and elegantly refined communicative and regulative scenic movements; self-control in terms of publicity; emotionality and the credibility of the information transmission; the insightful style of dialogue with others with the keeping of own dignity; the culture of information transfer owing the emotionally intense and expressive stage movements (communicative and regulative). It is noted that the manifestation of artistic abilities of junior schoolchildren is possible only under condition of their ability to create in the imagination of emotionally-meaningful image of the piece of music. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject артистичні уміння ua
dc.subject молодші школярі ua
dc.subject сценічне перевтілення ua
dc.subject сценічні рухи ua
dc.subject комунікативні рухи ua
dc.subject регулятивні рухи ua
dc.subject артистические умения ua
dc.subject младшие школьники ua
dc.subject сценическое перевоплощение ua
dc.subject сценические движения ua
dc.subject коммуникативные движения ua
dc.subject регулятивные движения ua
dc.subject artistic abilities ua
dc.subject junior schoolchildren ua
dc.subject stage transformation ua
dc.subject stage movements ua
dc.subject communicative movements ua
dc.subject regulative movements ua
dc.subject.classification 37.016 : 78 ua
dc.title Артистичні уміння молодших школярів як предмет психолого-педагогічних досліджень ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics