У статті доведено, що для розвитку творчого потенціалу необхідне включення особистості в творчу діяльність; визначено етапи організації навчально-виховного процесу, спрямованого на розвиток творчого потенціалу; виокремлено педагогічні умови активізації творчого потенціалу в навчально-виховному процесі. З’ясовано роль абстрактної наочності у вивченні гуманітарних дисциплін. Виявлено, що робота зі структурно-логічними схемами має полімотивований характер. Досліджено, що успішність будь-якої діяльності у процесі роботи зі структурно-логічними схемами залежить від поєднання різних інтелектуальних здібностей: інтелектуально-логічних, інтелектуально-евристичних та комунікативно-творчих. Доведено, що використання логіко-структурного способу подання інформації, реалізованого в абстрактних засобах навчання, зокрема в структурно-логічних схемах, дозволяє учням відійти від стандартів мислення, стереотипу дій, сприяє виробленню творчих рис характеру, зумовлює розвиток усіх структурних компонентів творчого потенціалу та їх домінуючих ознак.
В статье доказано, что для развития творческого потенциала необходимо включение личности в творческую
деятельность; определены этапы организации учебно-воспитательного процесса, направленного на развитие творческого потенциала старшеклассников; выделены педагогические условия активизации творческого потенциала в учебно-воспитательном процессе. Выяснена роль абстрактной наглядности при изучении гуманитарных дисциплин. Выявлено, что работа со структурно-логическими схемами имеет полимотивированный характер. Доказано, что успешность любой деятельности в процессе работы со структурно-логическими схемами зависит от сочетания различных интеллектуальных способностей: интеллектуально-логических, интеллектуально-эвристических и коммуникативно-творческих. Доказано, что использование логико-структурного способа представления информации, реализованного в абстрактных средствах обучения, в частности в структурно-логических схемах, позволяет учащимся отойти от стандартов мышления, стереотипа действий, способствует выработке творческих черт характера, обусловливает развитие всех структурных компонентов творческого потенциала и их доминирующих признаков.
The article proves that for the development of creative potential it is necessary to include an individual in a creative activity; directs the stages of the educational process in the development of creative potential;singles out pedagogical conditions which enhance creative potential in the educational process; reveals the role of the abstract clarity in the study of humanities. The article reveals that the work with structural and logical schemes has multi-motivated nature: the direct motivation and in their base - emotional manifestations of personality: novelty, brightness, curiosity, outwardly attractive attributes (when creating sketches of images and symbols, chains of historical events); intellectual incentive motives based on getting pleasure from the process of knowledge - the interest in knowledge, curiosity, attempts to raise their cultural level, broaden horizons (same enthusiasm and resolution of educational and cognitive problems by creating layouts of structural logic). The article explores that the successful implementation of any activity in the process of work with the structural and logical schemes depends on a combination of different intellectual abilities: intellectual, logical, intellectual and heuristic communicative and creative. Intellectual and logical abilities are the constructing foundation of creative work, providing the ability to analyze, synthesize, compare in the process of work with the structural and logic schemes. The criteria for assessment of these skills are accuracy, consistency, completeness and deepness of judgments and conclusions.
Intellectual and heuristic capabilities are aimed at creating a new system of actions, ideas, hypotheses, solutions and provide the ability to see problems and contradictions, to transfer knowledge and skills to new situations, generate ideas when creating structural and logic schemes. The criteria for evaluation of abilities are the ideas put forward by individual unit of time, their originality, innovation and efficiency to solve creative problems; number of found contradictions, formulated per a unit of time, their novelty, originality; flexibility of thinking. Communicative creativity is a condition and manner of implementation and stimulating of students' creative potential and provides the ability to cooperate, to accumulate the creative experience of others, to organize a collective creative work in the creation and presentation of structural and logic schemes. Evaluation criteria of communicative and creative skills is the degree of sociability, goodwill, mutual assistance in the process of joint activities to solve creative problems, speed mastering, mastering and adapting the experience of other creative activities, frequency and effectiveness of display ability to distribute responsibilities, mobilize and efficiently use the skills of each member of the collective educational and creative activities. The article proves that logical and structured way of presenting information provided by using abstract learning tools, including structural and logic schemes, allows students to move away from the standards of thinking, stereotype actions, promotes the development of creative traits, leads to the development of all structural components of creativity and their dominant features.