У статті узагальнено сутність соціальної активності школярів та уточнено необхідність розвитку даного феномену уже з молодшого шкільного віку. Розкрито її актуальність у контексті останніх суспільних трансформацій. Визначено сутність та зміст соціальної активності та зумовленість її формування у добродійній діяльності. З’ясовані відмінні характеристики соціальної активності молодших школярів як цілком самостійного феномену. Виділено принципи формування соціальної активності у процесі добродійної діяльності.
В статье обобщены сущность социальной активности школьников и уточнена необходимость развития данного феномена уже с младшего школьного возраста. Раскрыто ее актуальность в контексте последних общественных трансформаций. Определена сущность и содержание социальной активности и предопределенность ее формирования в добродетельной деятельности. Выяснены отличительные характеристики социальной активности младших школьников как вполне самостоятельного феномена. Выделены принципы формирования социальной активности в процессе добродетельной деятельности.
The article analyzes the meaning of "activity" in the psychological and pedagogical science. Overview essence of social activity of students and specified the need for the development of this phenomenon has primary school age. Reveals the relevance of the chosen topic in the context of recent social transformation of our country.The essence and content of social activity and conditionality its formation in charity activities.Clarified distinctive characteristics of social activity of primary school children as a fully independent phenomenon.Revealed that proper quality of formation of social activity provides charitable activities through the observance of cultural, systematic and active, individually oriented and axiological approaches. Highlight principles of formation of social activity in the charitable activities. On the basis of the analysis revealed that leading values benevolent environment are: education cultural relations members of charity activity; democratization process of charity activities; continuous self-development of personality; the conditions for pedagogical creativity of teachers; openness charity activitiesfor students, parents and other members of the educational process; the creation of a new methodologies. Specifies the potential of philanthropic activity in the formation of social activity of younger schoolboys: the creation of a special humane, emotionally meaningful to the child environment for learning moral content of social interaction; own personal growth opportunities; including child for value-orientation, cognitive, communicative, aesthetic types charity activity leaning against their inclinations, interests, personality, ensuring the success of each situation; expanding the cultural outlook of the individual.