У статті розглядається проблема використання інформаційно-комунікаційних технологій при підготовці майбутнього вчителя трудового навчання та технологій на заняттях з обслуговуючих видів праці. Розглядаються доцільність застосування, позитивний вплив на данний процесс навчання, можливості активізації пізнавальної активності засобами інформаційно-комунікаційних технологій, розглянуті можливості застосування при викладанні навчального матеріалу на заняттях різного типу, а також при підготовці до них.
В статье рассматривается проблема использования информационно-коммуникационных технологий при подготовке будущего учителя трудового обучения и технологий на занятиях по обслуживающим видам труда. Рассматриваются целесообразность применения, положительное влияние на данный процесс обучения, возможности активизации познавательной активности средствами информационно-коммуникационных технологий, рассмотрены возможности применения при преподавании учебного материала на занятиях разного типа, а также при подготовке к ним.
The article focuses on proving of the use of information and communication technologies in the preparation of future teachers of labor training and technology in the exercise serving of the types of work. Consider the appropriateness and educational goals using information and communication technologies in the preparation of future teachers of labor studies, positive impact on the process of serving of the types of work. The possibilities to enhance the cognitive activity by means of information and communication technologies in the exercise serving of the types of work. System deals with the use of information and communication technologies in the the exercise serving of the types of work, which consists of three stages: first – computer support occupations, second – computer support occupations, third – modern computer programs in education. The possibilities of the use of information and communication technologies in the classroom for serving types of work in teaching theoretical material, their application to practice different types (laboratory, practical, lectures) and in preparing them as a teacher and future teacher of labor training and technology. The possibilities of using information and communication technologies in the serving of the types of work in all phases of the project, independent and individual work. Attention is paid to the use of various electronic encyclopedias, handbooks, manuals, computer programs and the use of resources and services on the Internet. The use of the most common electronic editors such as Microsoft Excel, Microsoft Power Point, Microsoft Word, Paint and Photoshop classes of service on types of work, preparing for and working to equip laboratories. Highlight the most relevant cases of information and communication technologies in the the exercise serving of the types of work. It is concluded that the use of information and communication technologies in the classroom for serving types of work positive impact on improving the level of training of future teachers of labor training and technology.