У статті розглядається проблема формування професійної культури майбутніх учителів фізичного виховання у процесі підготовки в педагогічному виші. Подано результати констатувального і формувального етапів педагогічного експерименту з формування професійної культури майбутніх фахівців. Презентовано програму спецкурсу "Основи формування професійної культури майбутніх учителів фізичного виховання", подано приклади основних видів занять, що становлять експериментальну методику формування у студентів зазначеного феномена під час навчання у вищому педагогічному начальному закладі.
В статье рассматривается проблема формирования профессиональной культуры будущих учителей
физического воспитания в процессе подготовки в педагогической высшей школе. Поданы результаты констатирующего и формирующего этапов педагогического эксперимента по формированию профессиональной культуры будущих специалистов. Презентована программа спецкурса "Основы формирования профессиональной культуры будущих учителей физического воспитания", поданы примеры основных видов занятий, составляющих экспериментальную методику формирования у студентов указанного феномена во время обучения в высшем педагогическом учебном заведении.
In article considered the problem of formation the professional culture of future teachers of physical education during preparation in pedagogical universities. Formation of professional culture means the development of the students' self-awareness, self-reliance, self-esteem, the ability to make decisions and take responsibility for their actions and behavior, which leads to the need to review priorities in vocational teacher training, which, along with the formation of the necessary expertise and skills acquires significance professional culture of the future expert. The professional culture of the future teachers of physical education is determined as a complex integral formation, characterized by the presence of comprehensive and professional values, a set of personal and professional qualities, skills and practical skills of interaction partners which allow them to perform at a high level professional educational activities. The experimental method of forming the professional culture of future teachers of physical education teachers included the implementation of the defined terms (providing interdisciplinary connections during training, updating saveing a health training technologies, involvement of teachers to extracurricular sports activities) in three stages (theoretical and processing, practice – oriented, self-activity). The methodology was laid study course "Fundamentals of formation of professional culture of future teachers of physical education, improve the content of subjects" Introduction to specialty "," Psychology "," Pedagogy "," Basics of pedagogical skills "," Theory and methods of physical education ", etc.) , and out aodiense circle of sports activities of students. Presented examples of major activities that constitute experimental method of formation of the students of this phenomenon while studying in higher pedagogical educational establishments. The results ascertaining formative stages and pedagogical experiment with the formation of professional culture of future specialists.