У статті розглядаються педагогічні умови розвитку комунікативної діяльності та рівень її сформованості в навчальному процесі. Було доведено, що успішний розвиток комунікативної діяльності передбачає системний підхід до сучасної технології навчального процесу. Процес навчання має здійснюватися в певній системі на основі комунікативно-діяльнісного підходу. З`ясовано, що комунікативно-спрямований курс навчання мови сприяє вмінню достатньо вільно здійснювати мовленнєве спілкування, вживати правила мовленнєвої поведінки, що є в суспільстві, використовуючи ресурси мови в різноманітних реальних ситуаціях суспільного життя.
В статье рассматриваются педагогические условия развития коммуникативной деятельности и уровень ее формирования в учебном процессе. Было доказано, что успешное развитие коммуникативной деятельности предполагает системный подход к современной технологии учебного процесса. Процесс обучения должен совершаться в определенной системе на основе коммуникативно – деятельного подхода. Определено, что коммуникативно – направленный курс обучения помогает умению достаточно свободно совершать языковое общение, употреблять правила языкового поведения, существующего в обществе, используя ресурсы языка в различных реальных ситуациях социальной жизни.
The article focuses on proving of pedagogical conditions of development of communicative activities and the level of the formation of communicative culture in the educational process. It is considered that the successful development of communicative activities involves modern technologies in the educational process. The development of the necessary level of communicative activities in the learning process occurs in such conditions as: taking into consideration psychological and age peculiarities of students, socialization and social conditions, the development of all mechanisms of speaking, the increasing of the level of motivation of students, the introduction of innovative methods of enhancing learning and cognitive activity of students, the providing of teaching materials for the complex formation of communicative competence, the development of cognitive activity of students, the arrangement of favorable conditions for the creation of communicative behavior of interlocutors, the implementation of typical real life situations in the educational process. The learning process should be based on the communicative - activity approach. The development of communicative activity is possible with the help of simulation of situations of real communication in the educational process belonged to various spheres of life and to different topics. In connection with this educational activity of students is organized so that they perform actions that are motivated to solve communicative tasks aimed at achieving the goals and intentions of communication. It is found that a communicative-oriented course of a foreign language provides the ability to freely use of speech patterns, and performs rules of speech behavior that exists in society, using the resources of a language in different real situations of social life.