У статті розглянуто зміст та особливості модальних відтінків мовленнєвої компетентності майбутніх філологів. Визначено сутність термінів "компетенція" та "компетентність" в контексті вивчення фахових дисциплін студентами-філологами. Проведено аналіз критеріїв мовленнєвих та комунікативних особливостей навчання фахівців мовних спеціальностей. Вказано на необхідність організації їхньої мовленнєвої діяльності виходячи з чіткого уявлення про складові даної діяльності та її характерні особливості.
В статье рассмотрены содержание и особенности модальных оттенков речевой компетентности будущих филологов. Определена сущность терминов "компетенция" и "компетентность" в контексте изучения специальных дисциплин студентами-филологами. Проведен анализ критериев речевых и коммуникативных особенностей обучения специалистов языковых специальностей. Указано на необходимость организации их речевой деятельности исходя из четкого представления о составляющих данной деятельности и ее характерные особенности.
The article describes the content and features of modal shades of speech competence of the future philologists. The essence of the terms "competence" and "competence" on the basis of preparation of specialists of philological disciplines in the study of subjects in the specialty. Summarizes the theoretical basis, the analysis of the criteria of speech and communicative features of academic education for professionals. Characterized by objectivity implementation of formation of speech competence in the process of studying of professional disciplines in the humanities specialists.
The reform of vocational education in Ukraine is a part of the modernization of education systems as a prerequisite for progress and prosperity of society. The effectiveness of processes in research and education, primarily, depends on the professionalism of the teaching segment. Concentration of operations and improvement programs Initial high school teachers focused on quality training of future specialists, forming the ability to adapt to the needs that are rapidly changing modern world, it is advisable to use the acquired skills and abilities in the performance of professional tasks. The task of training future professionals, including linguists, needs improvement and skills as a part of any jurisdiction that is relevant to the current stage of development.
Terms of formation of professional qualities of future philologists, namely speech competence is improving the process of speech, good speech training and formation of the necessary knowledge and skills in the study of professional disciplines. The success of future philologists in the profession depends not only from the level of their professional knowledge and skills, but also depends of an important component of professional competence. The value of such properties philologist determined by the intensity of communication processes that are carried out of professional communication and perform a variety of functions in the teaching of future specialists.