У статті розглядається методологічне підґрунтя вивчення проблеми формування управлінської культури майбутніх учителів, що забезпечувалося системним, суб’єктно-діяльнісним, особистісно зорієнтованим, культурологічним, акмеологічним науковими підходами. У контексті нашого дослідження управлінська культура майбутніх учителів виступає інтегрованою якістю особистості, що синтезує професійні й особистісні характеристики, важливі для здійснення ефективної управлінської діяльності на засадах постійного самовдосконалення.
В статье рассматриваются методологические основы изучения проблемы формирования управленческой культуры будущих учителей, что обеспечивалось системным, субъектно-деятельностным, личностно ориентированным, культурологическим, акмеологическим научными подходами. В контексте нашего исследования управленческая культура будущих учителей выступает интегрированным качеством личности, что синтезирует профессиональные и личностные характеристики, важные для осуществления эффективной управленческой деятельности на основе постоянного самосовершенствования.
Methodological foundations of the previous studies into the problem of how future teachers should attain necessary administrative culture rested upon systemic, subjective, learner-oriented, cultural, acmeological scientific approaches. In our research systemic approach enabled to treat administrative culture as a pedagogical system and reveal natural connections between its various components; it also ensured integrity and interrelation between all means of attaining administrative culture by future teachers as an important element of the personality’s general culture The use of subject-activity approach allowed us to identify factors that determine subjective traits of activist students and development of managerial qualities by future teachers in their professional activities. Necessary conditions for full manifestation and harmonious development of all the personal features of students were defined by personality-oriented approach. Culturological approach focused on conditions of students’ self-determination and self-realization as components of general culture of future teachers, in particular their administrative culture. Employment of the ideas of acmeological approach to the research of formation of administrative culture of future teachers increased understanding of students’ personal development, improvement of their personal qualities in the process of systematic work in student government as the basis of administrative competence and professional teaching skills.
Administrative competence as a system of personal, professional and managerial qualities in the context of the research is understood as a compulsory stage, the basis of formation of administrative culture of future teachers. In the context of our research the administrative culture of the future teachers appears as an integrated quality of the personality, synthesizing professional and personal characteristics that are important for implementing effective management activities based on continuous improvement.