Метою публікації є структурно-типологічний аналіз архетипів Старого та Старої. В результаті проведеного дослідження висвітлено полісемантичну природу та множинність архетипу Старого, який утворює цілий ряд міфологічних пар: деміург – володар потойбіччя, старий трикстер – культурний герой, мудрий віщун – сакральний правитель, патріарх-першопредок – епічний герой. Наголошено, що крос-культурний образ Старої, давньої прародительки, повною мірою відображає амбівалентну природу архетипу: з одного боку, уособлює вітальність, з іншого – пов’язаний зі сферою смерті та зла. Доведено, що парадоксальність архетипів Старого та Старої віддзеркалена у міфологемі чарівного батьківства на схилі літ: "пізня" дитина є аномальною істотою, наділеною або гіпергероїчними функціями, або здатністю руйнувати культурний простір.
Целью публикации является структурно-типологический анализ архетипов Старца и Старухи. В результате проведенного исследования освещена полисемантическая природа и множественность архетипа Старца, который образует целый ряд мифологических пар: демиург – властитель потустороннего мира, старый трикстер – культурный герой, мудрый вещун – сакральный правитель, патриарх-первопредок – эпический герой. Подчеркнуто, что кросс-культурный образ Старухи, древней прародительницы, в полной мере отображает амбивалентную природу архетипа: с одной стороны, олицетворяет витальность, с другой – связан со сферой зла и смерти. Доказано, что парадоксальность архетипов Старца и Старухи отображена в мифологеме чудесного отцовства на склоне лет: "поздний" ребенок есть аномальным существом, наделенным либо гипергероическими функциями, либо способностью разрушать культурное пространство.
The purpose of the publication is a structural and typological analysis of the archetypes of the Old Man and the Old Woman. As a result of the study, the polysemantic nature and multiplicity of the Older's archetype are illuminated; it forms a number of mythological pairs: the demiurge and the ruler of the other world, the old trickster and the cultural hero, the wise creature and the sacred king, the patriarch and the epic hero. It is emphasized that the cross-cultural image of the Old Woman, the ancient progenitor, fully reflects the ambivalent nature of the archetype: on the one hand, it represents vitality, on the other hand it is connected with the sphere of evil and death. It is proved that the paradoxicality of the Old Man and the Old Woman archetypes is reflected in the plot of miraculous fatherhood in the declining years: the "late" child is an abnormal being endowed with hyper-heroic functions or the ability to destroy cultural space.