У статті досліджено рівень розвитку фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку. Проаналізовано проблему
виховання фізичних якостей дітей старшого дошкільного віку як основи їхнього фізичного розвитку. З’ясовано, що зміни
щорічних темпів зростання показників сили та гнучкості відбуваються паралельно у хлопчиків та дівчаток протягом
дошкільного віку. Динаміка розвитку інших показників рухових якостей не збігається. Зокрема, у дівчаток порівняно з хлопчиками темпи зростання спритності, витривалості та швидкості трохи вищі. Все це підтверджує необхідність
своєчасного та раціонального застосування засобів та методів фізичного виховання дошкільників, які відповідають
морфологічним та функціональним можливостям їхнього організму. При цьому необхідний диференційований підхід, який
враховує вік, стан здоров’я, рухову підготовленість, а також психічні особливості дітей старшого дошкільного віку.
В статье исследован уровень развития физических качеств у детей старшего дошкольного возраста.
Проанализирована проблема воспитания физических качеств детей старшего дошкольного возраста как основы их
физического развития. Установлено, что изменения ежегодных темпов роста показателей силы и гибкости происходят
параллельно у мальчиков и девочек на протяжении дошкольного возраста. Динамика развития других показателей
двигательных качеств не совпадает. В частности, у девочек по сравнению с мальчиками темпы роста ловкости,
выносливости и скорости чуть выше. Все это подтверждает необходимость своевременного и рационального применения
средств и методов физического воспитания дошкольников, которые соответствуют морфологическим и функциональным
возможностям их организма. При этом необходим дифференцированный подход, учитывающий возраст, состояние здоровья,
двигательную подготовленность, а также психические особенности детей старшего дошкольного возраста.
In the article the level of
physical qualities of senior preschool children was researched. The problem of education of physical qualities of senior preschool children as
the basis of their physical development was analyzed. It was found that a qualitative increase in all indicators of physical fitness of senior
preschool children was established using the results of research. Indicators of 5–6 years old girls have been increased in all control tests.
The greatest dynamics were observed in the long jump with a running jump and in the high jump with a running start. According to controlling
test indexes 5 and 6 years old girls flexibility is identical. Average rates were estimated by evaluative tables as “good”. As for the boys 5–6
years old, there is an increase rates in all control tests. Indicators of statistical power are almost indistinguishable for 5 and 6 years old boys.
Average rates were estimated by evaluative tables as follows: control test with running 30 meters – “satisfactory”, with a shuttle running –
“good”, with a long jump from their seats – “good”, lifting the torso from the supine position for 1 minute – “excellent”, with the torso forward
from a seated position – “excellent”. Changes in the annual rate of growth indicators of strength and flexibility in parallel in boys and girls
during preschool age were taken place. The dynamics of the other indicators of motor skills have not matched. In particular, in girls
comparing with boys the rate of increase agility, endurance and speed is a little higher. All this confirms the need for timely and rational use
of means and methods of physical education preschoolers that is correspond morphological and functional capabilities of their body. It must
be a differentiated approach that takes into account age, health, motor preparedness, and especially the psyche of senior preschool
children.