DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К(84) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17317
Title: Дослідження рівня розвитку фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку
Authors: Касьян, А. В.
Keywords: фізична підготовленість
діти старшого дошкільного віку
рухові якості
рухові дії
физическая подготовленность
дети старшего дошкольного возраста
двигательные качества
двигательные действия
physical preparedness
senior preschool children
motor skills
motor actions
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Касьян, А. В. Дослідження рівня розвитку фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку / А. В. Касьян // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 3 К (84). – С. 206-210.
Abstract: У статті досліджено рівень розвитку фізичних якостей у дітей старшого дошкільного віку. Проаналізовано проблему виховання фізичних якостей дітей старшого дошкільного віку як основи їхнього фізичного розвитку. З’ясовано, що зміни щорічних темпів зростання показників сили та гнучкості відбуваються паралельно у хлопчиків та дівчаток протягом дошкільного віку. Динаміка розвитку інших показників рухових якостей не збігається. Зокрема, у дівчаток порівняно з хлопчиками темпи зростання спритності, витривалості та швидкості трохи вищі. Все це підтверджує необхідність своєчасного та раціонального застосування засобів та методів фізичного виховання дошкільників, які відповідають морфологічним та функціональним можливостям їхнього організму. При цьому необхідний диференційований підхід, який враховує вік, стан здоров’я, рухову підготовленість, а також психічні особливості дітей старшого дошкільного віку.
В статье исследован уровень развития физических качеств у детей старшего дошкольного возраста. Проанализирована проблема воспитания физических качеств детей старшего дошкольного возраста как основы их физического развития. Установлено, что изменения ежегодных темпов роста показателей силы и гибкости происходят параллельно у мальчиков и девочек на протяжении дошкольного возраста. Динамика развития других показателей двигательных качеств не совпадает. В частности, у девочек по сравнению с мальчиками темпы роста ловкости, выносливости и скорости чуть выше. Все это подтверждает необходимость своевременного и рационального применения средств и методов физического воспитания дошкольников, которые соответствуют морфологическим и функциональным возможностям их организма. При этом необходим дифференцированный подход, учитывающий возраст, состояние здоровья, двигательную подготовленность, а также психические особенности детей старшего дошкольного возраста.
In the article the level of physical qualities of senior preschool children was researched. The problem of education of physical qualities of senior preschool children as the basis of their physical development was analyzed. It was found that a qualitative increase in all indicators of physical fitness of senior preschool children was established using the results of research. Indicators of 5–6 years old girls have been increased in all control tests. The greatest dynamics were observed in the long jump with a running jump and in the high jump with a running start. According to controlling test indexes 5 and 6 years old girls flexibility is identical. Average rates were estimated by evaluative tables as “good”. As for the boys 5–6 years old, there is an increase rates in all control tests. Indicators of statistical power are almost indistinguishable for 5 and 6 years old boys. Average rates were estimated by evaluative tables as follows: control test with running 30 meters – “satisfactory”, with a shuttle running – “good”, with a long jump from their seats – “good”, lifting the torso from the supine position for 1 minute – “excellent”, with the torso forward from a seated position – “excellent”. Changes in the annual rate of growth indicators of strength and flexibility in parallel in boys and girls during preschool age were taken place. The dynamics of the other indicators of motor skills have not matched. In particular, in girls comparing with boys the rate of increase agility, endurance and speed is a little higher. All this confirms the need for timely and rational use of means and methods of physical education preschoolers that is correspond morphological and functional capabilities of their body. It must be a differentiated approach that takes into account age, health, motor preparedness, and especially the psyche of senior preschool children.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17317
Appears in Collections:Випуск 3К(84)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kasian.pdf381.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.