В статті розглянуто актуальне питання - формування мотивації до занять фізичним вихованням та взаємозв’язок
рівня мотивації з рівнем фізичного здоров’я та фізичної підготовленості студентів-першокурсників вищих навчальних закладів
різного профілю. Окреслена постановка проблеми дослідження, надано аналіз останніх публікацій провідних фахівців в галузі
фізичного виховання з окресленого питання. Сформульовано мету та завдання дослідження. Надано вичерпний аналіз
отриманих результатів дослідження: проведено аналіз фізичного здоров’я студентів 1 курсів за п’ятьма рівнями за методикою
експрес оцінки Г.Л. Апанасенко, визначено та проаналізовано рівень фізичної підготовленості студентів, проведено аналіз
провідних мотивів у студентів щодо формування мотивації до занять фізичним вихованням, встановлено взаємозв’язок між
показниками самооцінки мотивації досягнення (за чотирма рівнями) та рівнем фізичного здоров’я та фізичної підготовленості
першокурсників. Обґрунтовано висновки щодо отриманих результатів, окреслені перспективи подальших досліджень в цьому напрямку.
В статье рассмотрен актуальный
вопрос - формирование мотивации к занятиям физическим воспитанием и взаимосвязь уровня мотивации с уровнем
физического здоровья и физической подготовленности студентов-первокурсников высших учебных заведений различного
профиля. Обозначена постановка проблемы исследования, дан анализ последних публикаций ведущих специалистов в области
физического воспитания по рассматриваемому вопросу. Сформулированы цель и задачи исследования. Представлен анализ
полученных результатов исследования: проведен анализ физического здоровья студентов 1 курсов по пяти уровням по
методике экспресс оценки Г.Л. Апанасенко, определены и проанализированы уровень физической подготовленности
студентов, анализ ведущих мотивов у студентов к формированию мотивации к занятиям физическим воспитанием,
установлена взаимосвязь между показателями самооценки мотивации достижения (по четырем уровням) и уровнем
физического здоровья и физической подготовленности первокурсников. Обоснованы выводы относительно полученных
результатов исследования, обозначены перспективы дальнейших исследований в этом направлении.
The article deals with the topical issue - the formation of motivation for physical education classes and the relationship
between motivation level to the level of physical health and physical fitness of first-year students of higher educational institutions in various
fields. Designated staging study of the problem, an analysis of the most recent publications of the leading experts in the field of physical
education on the subject. Formulated the purpose and objectives of the study. Determine the purpose of the study - to determine the
influence of motivation in physical education at the level of physical health and physical fitness of students. Research objectives: to examine
and determine the status of a problem in the scientific and methodical literature on the theory and methodology of physical education, as well
as the current state of the organization of physical education in higher education institutions; determine the level of physical health and
physical fitness of students of the 1st course of the humanities; determine the effect of motivation in physical education at the level of
physical health and physical fitness of students of the 1st course of the humanities. The analysis of the obtained results of the study: the
analysis of the physical health of students of 1 courses on five levels by the method of rapid assessment G.L. Apanasenko, identified and
analyzed the level of physical fitness of students, analysis of the leading motives of the students in the formation of motivation for physical
education classes, the interrelation between indicators of self-motivation to achieve (four levels), and levels of physical health and physical
fitness of first-year students. Grounded conclusions about the obtained results of the study, the perspectives of further research in this direction.