Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Формування інтересу до нетрадиційних видів фітнесу як засобів здоров’язбереження студентів спеціальних медичних груп

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Булейченко, О. В.
dc.contributor.author Підвальна, О. В.
dc.date.accessioned 2017-12-07T12:56:47Z
dc.date.available 2017-12-07T12:56:47Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Булейченко, О. В. Формування інтересу до нетрадиційних видів фітнесу як засобів здоров’язбереження студентів спеціальних медичних груп / О. В. Булейченко, О. В. Підвальна // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 3 К (84). – С. 101-105. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16908
dc.description.abstract У статті відображено особливості використання в процесі фізичного виховання студентів спеціальної медичної групи системи Табата та йоги як засобів здоров’язбереження та спонукання до здорового способу життя. Аналізуючи результати педагогічних спостережень, робляться висновки та надаються рекомендації з приводу використання йоги та системи Табата як в навчально-виховному процесі, так і у самостійних заняттях з урахуванням індивідуальних фізіологічних можливостей студентів. ua
dc.description.abstract В статье отображены особенности использования в процессе физического воспитания студентов специальной медицинской группы системы Табата и йоги как средств здоровьесохранения и побуждения к здоровому образу жизни. Анализируя результаты педагогических наблюдений, делаются выводы и даются рекомендации по поводу использования йоги и системы Табата как в учебно-воспитательном процессе, так и в самостоятельных занятиях с учетом индивидуальных физиологических особенностей студентов. ua
dc.description.abstract This article contains material about specifics of non-traditional fitness practising and is intended to become a hint for students of pedagogical specialities of <NPU ...>. Can be applied for individual purposes as well as guide for future mentoring work. There were used Tabata system and yoga in a process of physical education for students, attending medical group with special needs. Tabata system and yoga were chosen by intent, as they provide effective and modern way for students to keep fit and healthy while practising professional skills. Complex analysis of pedagogical observations is taken, that includes student’s questionnaire forms processing (by usage of Ph.D. Dubogai’s methods), Analysis results are summarized and categorized. Also, conclusions and recommendations about yoga and Tabata system practical usage in structured and well-identified manner are given. The article emphasizes physiological and psychological special features of students who attend medical group with special needs in process of choosing type of fitness. Special recommendations about workload time and exercises used also take place here. Recommendations are divided by taking into account such criterias as individual specifics, breath control, heart rate control, self-control. and stopwatch usage for Tabata system lessons. The aim of research was to make full analysis of non-traditional fitness methods integration into the process of physical education for students, attending medical group with special needs. By non-traditional fitness methods we mean yoga and Tabata system. Theoretical justification for Tabata system usage in educational process. As a result of non-traditional fitness methods integration into the process of physical education for students who attend medical group with special needs, we found out that yoga and Tabata system usage caused such positive changes: - changes in figure; - increase of functional indicators; - changes in atitude to the sports and recreation activity; - ststrong interest in physical culture has been formed; - self-confidence level increase; - lessons attendancy rate is constantly high. Integration of mentioned forms of lessons gives a hope to change society attitude towards sports and recreation activities. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject спеціальна медична група ua
dc.subject майбутні вчителі ua
dc.subject здоров’язберігаючі технології ua
dc.subject фізкультурно-оздоровча діяльність студентів ua
dc.subject самостійні заняття ua
dc.subject індивідуальний підхід ua
dc.subject йога ua
dc.subject черевне дихання ua
dc.subject асани ua
dc.subject система Табата ua
dc.subject специальная медицинская группа ua
dc.subject будущие учителя ua
dc.subject здоровьесохраняющие технологии ua
dc.subject физкультурно-оздоровительная деятельность студентов ua
dc.subject самостоятельные занятия ua
dc.subject индивидуальный подход ua
dc.subject брюшное дыхание ua
dc.subject йога ua
dc.subject асаны ua
dc.subject система Табата ua
dc.subject special medical group ua
dc.subject future pedagogues ua
dc.subject pedagogical activity ua
dc.subject health-saving technologies ua
dc.subject sports and recreation activity ua
dc.subject individual lessons ua
dc.subject individual treatment ua
dc.subject yoga ua
dc.subject Tabata system ua
dc.subject stopwatch ua
dc.subject asanas ua
dc.subject health journal ua
dc.title Формування інтересу до нетрадиційних видів фітнесу як засобів здоров’язбереження студентів спеціальних медичних груп ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics