Дисертаційне дослідження присвячене вивченню змісту, структури і вікових особливостей моральної самосвідомості підлітків, пошуку шляхів і засобів консультативного впливу на її розвиток. Здійснено науковий аналіз теоретичних підходів до вивчення проблем розвитку моральної самосвідомості та психологічного консультування підлітків у зарубіжній і вітчизняній психології, презентовано методичні засади вивчення зазначеного утворення. Представлено результати дослідження структурних компонентів моральної самосвідомості (когнітивного, емоційно-ціннісного і поведінкового), визначено критерії її оцінки (осмислення моральних якостей, моральна рефлексія, інтроспекція, моральні цінності, почуття відповідальності, емпатія, самоконтроль, моральні дії і вчинки) та рівні (високий, середній, низький) розвитку, уточнено сутність поняття “моральна самосвідомість” і “моральна рефлексія”. Обґрунтовано та апробовано модель консультативної роботи з розвитку моральної самосвідомості підлітків, що включає різні форми консультативної роботи (групову, індивідуальну та домашні завдання). На засадах впровадження моделі консультативної роботи виявлено динаміку розвитку компонентів моральної самосвідомості підлітків, що доводить ефективність її застосування.
Dissertation research is devoted to study the content, structure, age and sexual particularities of the moral selfconsciousness of teenagers, standard of judgement, searching of the ways and facilities of the consulting influence upon their development. The work presents the analysis of the scientific-theoretical approach to study the problems of the development of the moral selfconsciousness and psychological consultancy of teenagers in the foreign and domestic psychology, different conceptual approaches are considered.
The results of the research of structural components of the moral selfconsciousness (the cognitive, emotional-valuable and behavioural) are presented, criteria of their estimation (of the awareness of the moral quality, moral reflection, introspection, feeling to responsiblity, empation, valuable orientations, self-verification, moral deeds and actions) and the level of the moral selfconsciousness (high, average, low) are determined.
Theoretically motivated and approved is the model of the consulting work on the development and correcting of the moral selfconsciousness of teenagers, which includes the group (in the manner of social-psychological training) and the individual forms of the consulting work. Its efficiency is noted on the basis of the quantitative and qualitative analysis of the received results.