У статті розглядається проблема оволодіння студентами педагогічних ВНЗ прийомами розв’язання навчальних задач
на заняттях з природничих дисциплін з метою їх комплексної методичної підготовки до навчання розв’язуванню задач учнів
старших класів профільної школи. У даній статті розглядаються вимоги до складання систем навчальних задач, евристичні
методи і прийоми розв’язування задач. Наводяться приклади оволодіння евристичними прийомами під час розв’язування задач
фізики.
В статье рассматривается проблема овладения студентами педагогических вузов приемами решения учебных
задач на занятиях по естественным дисциплинам с целью их комплексной методической подготовки к обучению
решению задач учащихся старших классов профильной школы. В данной статье рассматриваются требования к
составлению систем учебных задач, эвристические методы и приемы решения задач. Приводятся примеры овладения
эвристическими приемами при решении задач физики.
The article focuses on the problem of capture by the students of pedagogical institute of higher education by the methods of
decision of training tasks. Their preparation for the capture of methods in the occupations on natural disciplines. Aim of capture by
methods is complex methodical preparation of students to teaching in the senior classes of profile school. In this article the
requirements for the composition of the systems of the training tasks of different authors are examined. The heuristic methods are
described: a brainstorm, heuristic questions, multidimensional matrices, free associations and other. The systems of basic heuristic
receptions from the point of view of different authors are represented. Examples of mastery of heuristic methods with the solution of
the problems of physics are given. The basic idea of the article in the fact that it is necessary in the systematic training of the future
teachers of naturally-mathematical disciplines to include questions of armament with their knowledge about the composition of the
systems of tasks, directed toward forming of one or other concept, skill, the method of operation, etc. The prospects for further
studies we see into: to the systematic training of students for the composition of the systems of tasks for the evaluation, the
dimensionality, the similarity, the tasks of experimental nature, intersubject content.