DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 23(33) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/15180
Title: Підготовка майбутніх вчителів до викристання евристичних методів у профільному навчанні старшокласників
Authors: Лов’янова, І. В.
Слюсаренко, М. А.
Keywords: система навчальних задач
евристичні методи
евристичні прийоми
система учебных задач
эвристические методы
эвристические приемы
the system of training tasks
heuristic methods
heuristic receptions
Issue Date: 2014
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Лов’янова І. В. Підготовка майбутніх вчителів до викристання евристичних методів у профільному навчанні старшокласників / І.В. Лов’янова, М.А. Слюсаренко // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики : збірник наукових праць / Ред. кол. : Н. В. Гузій (відп. ред.). – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – Вип. 23 (33). – C. 154-159
Abstract: У статті розглядається проблема оволодіння студентами педагогічних ВНЗ прийомами розв’язання навчальних задач на заняттях з природничих дисциплін з метою їх комплексної методичної підготовки до навчання розв’язуванню задач учнів старших класів профільної школи. У даній статті розглядаються вимоги до складання систем навчальних задач, евристичні методи і прийоми розв’язування задач. Наводяться приклади оволодіння евристичними прийомами під час розв’язування задач фізики.
В статье рассматривается проблема овладения студентами педагогических вузов приемами решения учебных задач на занятиях по естественным дисциплинам с целью их комплексной методической подготовки к обучению решению задач учащихся старших классов профильной школы. В данной статье рассматриваются требования к составлению систем учебных задач, эвристические методы и приемы решения задач. Приводятся примеры овладения эвристическими приемами при решении задач физики.
The article focuses on the problem of capture by the students of pedagogical institute of higher education by the methods of decision of training tasks. Their preparation for the capture of methods in the occupations on natural disciplines. Aim of capture by methods is complex methodical preparation of students to teaching in the senior classes of profile school. In this article the requirements for the composition of the systems of the training tasks of different authors are examined. The heuristic methods are described: a brainstorm, heuristic questions, multidimensional matrices, free associations and other. The systems of basic heuristic receptions from the point of view of different authors are represented. Examples of mastery of heuristic methods with the solution of the problems of physics are given. The basic idea of the article in the fact that it is necessary in the systematic training of the future teachers of naturally-mathematical disciplines to include questions of armament with their knowledge about the composition of the systems of tasks, directed toward forming of one or other concept, skill, the method of operation, etc. The prospects for further studies we see into: to the systematic training of students for the composition of the systems of tasks for the evaluation, the dimensionality, the similarity, the tasks of experimental nature, intersubject content.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/15180
Appears in Collections:Випуск 23(33)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lovyanova_Slyusarenko.pdf249.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.