У статті розглядається проблема застосування діалогу у диригентсько-хоровій підготовці майбутнього
вчителя музики з метою формування готовності студента до конструювання атмосфери продуктивної співтворчості
з хоровим колективом, активізації діалогічних взаємовідносин з хором на основі інтеграції процесів інформування та
продуктивного обміну особистісно-мистецькими цінностями. Представлено алгоритм застосування методу діалогу, що
спрямовує студента до самостійного просування у засвоєнні нових знань під час діалогічної взаємодії з педагогом.
В статье рассматривается проблема применения диалога в дирижерско-хоровой подготовке будущего учителя
музыки с целью формирования готовности студента к конструированию атмосферы продуктивного сотворчества с
хоровым коллективом, активизации диалогичных взаимоотношений с хором на основе интеграции процессов
информирования и продуктивного обмена личностно-художественными ценностями. Представлен алгоритм
применения метода диалога, который позволяет направлять студента к самостоятельному продвижению в усвоении
новых знаний вовремя диалогичного взаимодействия с педагогом.
The article considers the problem of application of dialogue in conductor-choral preparation of future music teacher with the
purpose of forming of readiness of student to constructing of atmosphere of productive co-creation with a choral collective, activation
of dialogic mutual relations with choir on the basis of integration of processes of informing and productive ex change personality
artistic by values during a dialogic communication.
Higher pedagogicals chooliscalled to provide effective professional preparation of future music teachers, taking in to account
a teaching specific conducting-choral disciplines, or ientationon productive co-creation, creating optimal conditions for selfdevelopment
and self-improvement base don’t he principle of student interofsubject relations , compliance of partner – peerrelation
ships : teacher – student. Dialogic nature of studies has a long tradition; its source is oun din the Socratic method to know himself, in
conception of «philosophy of heart» of G.Skovoroda, in principle accordance with the nature studies of Ya.Komenskogo.
The purpose of this article is discovering the specific use of dialogue in terms of conducting and choral training future
teachers of music, which leads to the need for optimal ways of forming the future of the creative personality of the head of children's
choirs. The methodical providing of this process consists in a selection and implement atoning detail cognitive tasks in form dialog
which requires from a student analytical work with information, namely: recreation of own informative fund accordingly the put
question; constructing concretely vivid concepts. Application of dialogue appropriate to use in there view process with students the
problems of technical, artistic, organizational and managerial character.
The algorithm of application of method of dialog which sends to student for active reflections is presented in the article, to the
selection of additional information in the conditions of decision of creative task, to independent advancement in mastering of new
knowledge’s during the dialogic cooperating with a teacher.