DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 23(33) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14877
Title: Діалог як чинник інтерсуб’єктної взаємодії: викладач-студент у процесі диригентсько-хорової підготовки
Authors: Топчієва, І. О.
Keywords: майбутній вчитель музики
діалог
пошук
будущий учитель музыки
поиск
диалог
future teacher of music
dialogue
search
Issue Date: 2014
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Топчієва І. О. Діалог як чинник інтерсуб’єктної взаємодії: викладач-студент у процесі диригентсько-хорової підготовки / І. О. Топчієва // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : збірник наукових праць / Ред. кол.: Н. В. Гузій (відп. ред.). – Вип. 23 (33). – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – C. 136-139
Abstract: У статті розглядається проблема застосування діалогу у диригентсько-хоровій підготовці майбутнього вчителя музики з метою формування готовності студента до конструювання атмосфери продуктивної співтворчості з хоровим колективом, активізації діалогічних взаємовідносин з хором на основі інтеграції процесів інформування та продуктивного обміну особистісно-мистецькими цінностями. Представлено алгоритм застосування методу діалогу, що спрямовує студента до самостійного просування у засвоєнні нових знань під час діалогічної взаємодії з педагогом.
В статье рассматривается проблема применения диалога в дирижерско-хоровой подготовке будущего учителя музыки с целью формирования готовности студента к конструированию атмосферы продуктивного сотворчества с хоровым коллективом, активизации диалогичных взаимоотношений с хором на основе интеграции процессов информирования и продуктивного обмена личностно-художественными ценностями. Представлен алгоритм применения метода диалога, который позволяет направлять студента к самостоятельному продвижению в усвоении новых знаний вовремя диалогичного взаимодействия с педагогом.
The article considers the problem of application of dialogue in conductor-choral preparation of future music teacher with the purpose of forming of readiness of student to constructing of atmosphere of productive co-creation with a choral collective, activation of dialogic mutual relations with choir on the basis of integration of processes of informing and productive ex change personality artistic by values during a dialogic communication. Higher pedagogicals chooliscalled to provide effective professional preparation of future music teachers, taking in to account a teaching specific conducting-choral disciplines, or ientationon productive co-creation, creating optimal conditions for selfdevelopment and self-improvement base don’t he principle of student interofsubject relations , compliance of partner – peerrelation ships : teacher – student. Dialogic nature of studies has a long tradition; its source is oun din the Socratic method to know himself, in conception of «philosophy of heart» of G.Skovoroda, in principle accordance with the nature studies of Ya.Komenskogo. The purpose of this article is discovering the specific use of dialogue in terms of conducting and choral training future teachers of music, which leads to the need for optimal ways of forming the future of the creative personality of the head of children's choirs. The methodical providing of this process consists in a selection and implement atoning detail cognitive tasks in form dialog which requires from a student analytical work with information, namely: recreation of own informative fund accordingly the put question; constructing concretely vivid concepts. Application of dialogue appropriate to use in there view process with students the problems of technical, artistic, organizational and managerial character. The algorithm of application of method of dialog which sends to student for active reflections is presented in the article, to the selection of additional information in the conditions of decision of creative task, to independent advancement in mastering of new knowledge’s during the dialogic cooperating with a teacher.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14877
Appears in Collections:Випуск 23(33)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Topchieva.pdf222.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.