У статті розкривається технологія формування професійно-педагогічної культури та ІКТ-компетентності
викладачів навчального закладу післядипломної педагогічної освіти на прикладі застосування в навчальному процесі
підвищення кваліфікації методики управління знаннями з використання педагогічного дизайну. Автор доходить висновку
про те, що в основі навчального процесу курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, який все частіше
набуває характеру дистанційного навчання, лежить інноваційна технологія управління знаннями.
В статье раскрывается технология формирования профессионально-педагогической культуры и ИКТ-
компетентности преподавателей учебного заведения последипломного педагогического образования на примере
использования в учебном процесс повышения квалификации методики управления знаниями с использованием
педагогического дизайна. Автор делает вывод о том, что в основе учебного процесса курсов повышения квалификации
педагогических работников, который все чаще приобретает характер дистанционного обучения, лежит инновационная
педагогическая технология управления знаниями.
The article contains a technology of developing of professional pedagogical culture and ICT competence of teachers of
educational institution of aftergraduate pedagogical education with an example of usage of knowledge management methodology
using pedagogical design in educational process of training. The article pays attention to changes of forms and ways of education,
character of relations between teacher and student as a result of change of educational paradigm as a whole, and of aftegraduate
pedagogical education in particular. The situation of modernization of Ukrainian education may be realized through upgrading of
pedagogical workers preparation using informational technologies, and through developing new approaches creating electronic
educational materials. All these means initiate preparation of teachers of educational institution of aftergraduate pedagogical
education for use of knowledge management methodology using pedagogical design in educational process of training. The process
of forming its professional pedagogical culture and competence is in progress. Adoption on mentioned below technologies to
educational activity of educational institutions furthers creation and usage of new forms of education – distance one, having as a
base a principle of spatial and time distance of teachers and students one from another, and the whole process of education is made
with the help of computer and telecommunication technologies in a form of self-controlled test. Basing on made research, the author
makes a conclusion, that educational process of training classes of pedagogical workers, more and more having character of indirect
communication with a teacher using interactive computer programs and audiovisual measures, has as its base an innovative
technology of formal and informal knowledge management. Nowadays in Ukraine there is no system approach in learning modern
researches in the field of pedagogical design and knowledge management as a whole, and in the system of aftegraduate
pedagogical education in particular.