DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 23(33) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14860
Title: Педагогічна майстерність викладача післядипломної педагогічної освіти
Authors: Ляхоцька, Л. Л.
Keywords: навчальні заклади післядипломної педагогічної освіти
курси підвищення кваліфікації
учебные заведения последипломного педагогического образования
курсы повышения квалификации педагогических работников
educational institution of aftergraduate pedagogical education
training classes
Issue Date: 2014
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Ляхоцька Л. Л. Педагогічна майстерність викладача післядипломної педагогічної освіти / Л. Л. Ляхоцька // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики : збірник наукових праць / Ред. кол.: Н. В. Гузій (відп. ред.). – Вип. 23 (33). – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – C. 107-111
Abstract: У статті розкривається технологія формування професійно-педагогічної культури та ІКТ-компетентності викладачів навчального закладу післядипломної педагогічної освіти на прикладі застосування в навчальному процесі підвищення кваліфікації методики управління знаннями з використання педагогічного дизайну. Автор доходить висновку про те, що в основі навчального процесу курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, який все частіше набуває характеру дистанційного навчання, лежить інноваційна технологія управління знаннями.
В статье раскрывается технология формирования профессионально-педагогической культуры и ИКТ- компетентности преподавателей учебного заведения последипломного педагогического образования на примере использования в учебном процесс повышения квалификации методики управления знаниями с использованием педагогического дизайна. Автор делает вывод о том, что в основе учебного процесса курсов повышения квалификации педагогических работников, который все чаще приобретает характер дистанционного обучения, лежит инновационная педагогическая технология управления знаниями.
The article contains a technology of developing of professional pedagogical culture and ICT competence of teachers of educational institution of aftergraduate pedagogical education with an example of usage of knowledge management methodology using pedagogical design in educational process of training. The article pays attention to changes of forms and ways of education, character of relations between teacher and student as a result of change of educational paradigm as a whole, and of aftegraduate pedagogical education in particular. The situation of modernization of Ukrainian education may be realized through upgrading of pedagogical workers preparation using informational technologies, and through developing new approaches creating electronic educational materials. All these means initiate preparation of teachers of educational institution of aftergraduate pedagogical education for use of knowledge management methodology using pedagogical design in educational process of training. The process of forming its professional pedagogical culture and competence is in progress. Adoption on mentioned below technologies to educational activity of educational institutions furthers creation and usage of new forms of education – distance one, having as a base a principle of spatial and time distance of teachers and students one from another, and the whole process of education is made with the help of computer and telecommunication technologies in a form of self-controlled test. Basing on made research, the author makes a conclusion, that educational process of training classes of pedagogical workers, more and more having character of indirect communication with a teacher using interactive computer programs and audiovisual measures, has as its base an innovative technology of formal and informal knowledge management. Nowadays in Ukraine there is no system approach in learning modern researches in the field of pedagogical design and knowledge management as a whole, and in the system of aftegraduate pedagogical education in particular.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14860
Appears in Collections:Випуск 23(33)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Liakhotskaya.pdf241.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.