Дослідження присвячено проблемі формування полікультурної
компетентності майбутніх учителів початкової школи.
Проаналізовано стан розробленості проблеми формування
полікультурної компетентності майбутніх учителів початкової школи (на
засадах лінгвокраїнознавчого підходу).
Дисертація містить результати дослідження формування полікультурної
компетентності майбутніх учителів початкової школи. Визначено аспекти
застосування лінгвокраїнознавчого підходу у процесі формування
полікультурної компетентності. Виявлено, теоретично обґрунтовано та
проаналізовано педагогічні умови формування полікультурної
компетентності (застосування лінгвокраїнознавчого підходу у процесі мовної
підготовки, використання комунікативної стратегії win-win, розширення
курикулуму через інтеграцію компетентністного підходу у навчально-
виховний процес вищого навчального закладу).
Спроектовано організаційно-педагогічну модель формування
полікультурної компетентності майбутніх учителів, яка включала
пізнавально-мотиваційний, ціннісно-орієнтаційний, діяльнісно-рефлексивний
етапи.
Исследование посвящено проблеме формирования поликультурной
компетентности будущих учителей начальной школы.
Проанализировано состояние разработанности проблемы формирования
поликультурной компетентности будущих учителей начальной школы (на
основе лингвострановедческого подхода).
Диссертация содержит результаты исследования формирования
поликультурной компетентности будущих учителей начальной школы.
Определены аспекты применения лингвострановедческого подхода в
процессе формирования поликультурной компетентности. Выявлены,
теоретически обоснованы и проанализированы педагогические условия
формирования поликультурной компетентности (применение
лингвострановедческого подхода в процессе языковой подготовки,
использования коммуникативной стратегии win-win, расширение содержания
учебного процесса через интеграцию компетентностного подхода в учебно-
воспитательный процесс в высшем учебном заведении).
Спроектирована организационно-педагогическая модель формирования
поликультурной компетентности будущих учителей, которая включала
познавательно-мотивационный, ценностно-ориентационный, деятельно-
рефлексивный этапы.
National strategy of transferring national educational system challenges the
development of professional competence the future primary school teachers. The
future primary school teacher should be tolerant and be able to work in
multicultural society. As a result the forming of multicultural competence becomes
necessary component in educational process in pedagogical universities. Multicultural competence of primary school teachers is defined as multi-
personal formation of professionally significant quality of personality of primaru
school teacher, formed in educational training based on theoretical knowledge
about the identity of the national culture of their own and other countries, the
transformation of values, integrated multicultural skills which provide tolerance to
representatives of other social groups, nationalities, religions during intercultural
communication and the ability to solve professional challenges in a globalized
multicultural society. Realization of lingual countries study approach in formation
of multicultural competence proceeding in using authentic texts, semantic and
phraseological analyze, learning information of country character, study the culture
of the country.
Semantic analyze of idioms contributed the philosophical understanding of
human life, moral guidelines and values of different nations. The phraseology
reflects the cultural development of people, cultural guidelines and stereotypes
encodes cultural information and accumulate knowledge as man himself, its
relation to the world.
Multicultural competence combines semantic-cognitive, motivational, activity
and reflective components which reflect reflects knowledge of features of other
nationalities, awareness of the importance of tolerance attitude to foreign cultures
and their representatives; orientation of the individual to solve intercultural
problems, ability to resist, tolerant attitude to cultural differences, intercultural
communication skills developed in the context of multicultural relations, formation
of ability to recognize the cultural connotation of words and phraseology of foreign
language.
Application of innovative methods (internet communication, communicative
technologies based on strategy win-win, cross-cultural training, research projects)
creates the effectiveness of formation the multicultural competence.
The fundamental principles of formation the multicultural competence are:
social nature of language, forming positive attitudes to foreign language culture,
specific integrity of educational process.
Pedagogical conditions of forming multicultural competence of future primary
school teachers are creation of multicultural educational environment in context of
higher education; unity of purpose and strategy of language training in
multicultural context based on lingual countries study approach; application of
innovative methods in the process of formation of multicultural competence.
The fundamental trends of multicultural competence of primary
schoolteachers are identity personality, intercultural perspective of educational
process.
Experimental work proved the effectiveness of pedagogical model of
formation of multicultural competence of primary school teachers.