ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Кондратьєва, Олена Михайлівна | |
dc.date.accessioned | 2017-06-21T12:15:11Z | |
dc.date.available | 2017-06-21T12:15:11Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Кондратьєва О. М. Формування полікультурної компетентності майбутніх учителів початкової школи (на засадах лінгвокраїнознавчого підходу) : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Олена Михайлівна Кондратьєва ; наук. кер. О. П. Хижна ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2016. – 22 с. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14758 | |
dc.description.abstract | Дослідження присвячено проблемі формування полікультурної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Проаналізовано стан розробленості проблеми формування полікультурної компетентності майбутніх учителів початкової школи (на засадах лінгвокраїнознавчого підходу). Дисертація містить результати дослідження формування полікультурної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Визначено аспекти застосування лінгвокраїнознавчого підходу у процесі формування полікультурної компетентності. Виявлено, теоретично обґрунтовано та проаналізовано педагогічні умови формування полікультурної компетентності (застосування лінгвокраїнознавчого підходу у процесі мовної підготовки, використання комунікативної стратегії win-win, розширення курикулуму через інтеграцію компетентністного підходу у навчально- виховний процес вищого навчального закладу). Спроектовано організаційно-педагогічну модель формування полікультурної компетентності майбутніх учителів, яка включала пізнавально-мотиваційний, ціннісно-орієнтаційний, діяльнісно-рефлексивний етапи. | ua |
dc.description.abstract | Исследование посвящено проблеме формирования поликультурной компетентности будущих учителей начальной школы. Проанализировано состояние разработанности проблемы формирования поликультурной компетентности будущих учителей начальной школы (на основе лингвострановедческого подхода). Диссертация содержит результаты исследования формирования поликультурной компетентности будущих учителей начальной школы. Определены аспекты применения лингвострановедческого подхода в процессе формирования поликультурной компетентности. Выявлены, теоретически обоснованы и проанализированы педагогические условия формирования поликультурной компетентности (применение лингвострановедческого подхода в процессе языковой подготовки, использования коммуникативной стратегии win-win, расширение содержания учебного процесса через интеграцию компетентностного подхода в учебно- воспитательный процесс в высшем учебном заведении). Спроектирована организационно-педагогическая модель формирования поликультурной компетентности будущих учителей, которая включала познавательно-мотивационный, ценностно-ориентационный, деятельно- рефлексивный этапы. | ua |
dc.description.abstract | National strategy of transferring national educational system challenges the development of professional competence the future primary school teachers. The future primary school teacher should be tolerant and be able to work in multicultural society. As a result the forming of multicultural competence becomes necessary component in educational process in pedagogical universities. Multicultural competence of primary school teachers is defined as multi- personal formation of professionally significant quality of personality of primaru school teacher, formed in educational training based on theoretical knowledge about the identity of the national culture of their own and other countries, the transformation of values, integrated multicultural skills which provide tolerance to representatives of other social groups, nationalities, religions during intercultural communication and the ability to solve professional challenges in a globalized multicultural society. Realization of lingual countries study approach in formation of multicultural competence proceeding in using authentic texts, semantic and phraseological analyze, learning information of country character, study the culture of the country. Semantic analyze of idioms contributed the philosophical understanding of human life, moral guidelines and values of different nations. The phraseology reflects the cultural development of people, cultural guidelines and stereotypes encodes cultural information and accumulate knowledge as man himself, its relation to the world. Multicultural competence combines semantic-cognitive, motivational, activity and reflective components which reflect reflects knowledge of features of other nationalities, awareness of the importance of tolerance attitude to foreign cultures and their representatives; orientation of the individual to solve intercultural problems, ability to resist, tolerant attitude to cultural differences, intercultural communication skills developed in the context of multicultural relations, formation of ability to recognize the cultural connotation of words and phraseology of foreign language. Application of innovative methods (internet communication, communicative technologies based on strategy win-win, cross-cultural training, research projects) creates the effectiveness of formation the multicultural competence. The fundamental principles of formation the multicultural competence are: social nature of language, forming positive attitudes to foreign language culture, specific integrity of educational process. Pedagogical conditions of forming multicultural competence of future primary school teachers are creation of multicultural educational environment in context of higher education; unity of purpose and strategy of language training in multicultural context based on lingual countries study approach; application of innovative methods in the process of formation of multicultural competence. The fundamental trends of multicultural competence of primary schoolteachers are identity personality, intercultural perspective of educational process. Experimental work proved the effectiveness of pedagogical model of formation of multicultural competence of primary school teachers. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | полікультурна освіта | ua |
dc.subject | полікультурна компетентність | ua |
dc.subject | лінгвокраїнознавчий підхід | ua |
dc.subject | професійна-педагогічна підготовка | ua |
dc.subject | поликультурное образование | ua |
dc.subject | поликультурная компетентность | ua |
dc.subject | лингвострановедческий подход | ua |
dc.subject | профессионально- педагогическая подготовка | ua |
dc.subject | multicultural education | ua |
dc.subject | multicultural competence | ua |
dc.subject | lingualcountries studies approach | ua |
dc.subject | professional teacher training | ua |
dc.subject.classification | 371.134:373.3 | ua |
dc.title | Формування полікультурної компетентності майбутніх учителів початкової школи (на засадах лінгвокраїнознавчого підходу) | ua |
dc.type | Other | ua |