Важливим компонентом у підготовці майбутнього вчителя фізичної культури є його рухова підготовка.
Метою нашого дослідження була експериментальна перевірка якості виконання вправ шкільної програми модуля
“Гімнастика”. У дослідженні взяли участь 75 студентів І курсу. В ході дослідження в експериментальній групі навчання здійснювалось за розробленою нами програмою. В результаті експерименту відбулось достовірне покращення в обох
групах, так студенти контрольної групи показали середній рівень рухової підготовки, а експериментальної вище
середнього. Отримані нами результати свідчать, що навчання за експериментальною програмою дає кращі
результати формування рухового компоненту студентів з гімнастики, що свідчить про ефективність
запропонованої нами програми.
Важным компонентом в подготовке будущего учителя физической
культуры является его двигательная подготовка. Целью нашего исследования была экспериментальная проверка
качества выполнения упражнений школьной программы модуля “Гимнастика”. В исследовании приняли участие 75
студентов І курса. В ходе исследования в экспериментальной группе обучение осуществлялся по разработанной
нами программе. В результате эксперимента состоялось достоверное улучшение в обеих группах, так студенты
контрольной группы показали средний уровень двигательной подготовки, а экспериментальной выше среднего.
Полученные нами результаты свидетельствуют, что обучение за экспериментальной программой дает лучшие
результаты формирования двигательного компонента студентов с гимнастики, что свидетельствует об
эффективности предложенной нами программы.
Motor skills training is an important component in the preparation of future teachers of
physical education. The success in their future professional activity depends on how future specialists accomplish appropriate
skills. Formation of professional skills of the students in the classroom of gymnastics begins with the first day of training at the
university. The success of this process depends on the skills they have already formed at school. The aim of our study was to
test the quality of experimental exercises in the field of "Gymnastics" by the first year students of the Faculty of Physical
Education of TNPU by V. Hnatiuk. The study involved 75 students who formed both control and experimental groups. At the
beginning of the experiment we have defined that the initial level of motor skills training was low in both groups. In the course of
the experiment the training in the experimental group was carried out according to our program. As the result of the experiment
there was a significant improvement in both groups, so students in the control group showed average motor skills training, and of
the experimental group – the level above average. Thus, our results suggest that training using our program gives the best
results forming students’ motor skills in gymnastics, which indicates the effectiveness of our proposed program.