У статті розглядається проблема самовдосконалення викладачів фізичного виховання у процесі професійної
діяльності, оскільки сучасна система освіти потребує нової генерації педагогів, які є конкурентоздатними та
мобільними. Впровадження у навчальний процес інноваційних технологій (інформаційних, оздоровчих,
здоров’язбережувальних, рекреаційних тощо), перехід на європейську систему освіти вносять суттєві зміни і
корективи у зміст професійної діяльності викладачів фізичного виховання. Підвищення вимог до педагогів вищої
школи відповідно до світових стандартів орієнтує на неперервну освіту, зокрема на самовдосконалення, самоосвіту
та самовиховання.
В статье рассматривается проблема самосовершенствования
преподавателей физического воспитания в процессе профессиональной деятельности, поскольку современная
система образования требует нового поколения педагогов, которые являются конкурентоспособными и
мобильными. Внедрение в учебный процесс инновационных технологий (информационных, оздоровительных,
здоровье сберегающих, рекреационных и т.д.), переход на европейскую систему образования вносят существенные
изменения и коррективы в содержание профессиональной деятельности преподавателей физического воспитания.
Повышение требований к педагогам высшей школы в соответствии с мировыми стандартами ориентирует на
непрерывное образование, в том числе на самосовершенствование, самообразование и самовоспитание.
The problem of self-improvement of physical education teachers in the professional activity is considered in the article, as a
modern educational system needs a new generation of teachers who are competitive and mobile at national and international
levels. Implementation of innovative technologies into the learning process (informational, health, recreational, etc.), the
transition to the European system of education make significant changes and adjustments in the content of professional activity
of physical education teachers. Increasing of requirements for high school teachers in accordance with internet ional standards focuses on continuous education, particularly for self-improvement, self-education and self-training. Initial conceptual provisions
for self-improvement of teachers are described in the Law of Ukraine "About Higher Education" (2014), National Strategy of the
Development of Education in Ukraine for 2012 - 2021 years. In these documents it is noted that modern education is needed in
teachers who are capable for continuous updating of professional knowledge and skills, content, tools, methods and forms of
professional activity. The process of self-improvement teachers of physical education teachers in the course of professional
activity should be based on methodological approaches such as aksiological, subjective, acmeological, competence,
andragogical. Summarizing the approaches of scientists “self-improvement of physical education teachers in the professional
activity” is defined as the purposeful process of improving of own professional activity by targeting on continuous improvement of
theoretical, scientific, technical, organizational, verbal, physical, creative and searching for the preparation of classes.