DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К1(70) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14216
Title: Проблема самовдосконалення викладачів фізичного виховання у процесі професійної діяльності
Authors: Башавець, Н. А.
Keywords: викладач фізичного виховання
професійна діяльність
самовдосконалення
самоосвіта
самовиховання
конкурентоздатність та мобільність
преподаватель физического воспитания
профессиональная деятельность
самосовершенствование
самообразование
самовоспитание
конкурентоспособность и мобильность
physical education teacher
professional activity
self-improvement
self-education
self-training
competitiveness and mobility
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Башавець Н. А. Проблема самовдосконалення викладачів фізичного виховання у процесі професійної діяльності / Н. А. Башавець // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 3К 1 (70) 16. - С. 292-295
Abstract: У статті розглядається проблема самовдосконалення викладачів фізичного виховання у процесі професійної діяльності, оскільки сучасна система освіти потребує нової генерації педагогів, які є конкурентоздатними та мобільними. Впровадження у навчальний процес інноваційних технологій (інформаційних, оздоровчих, здоров’язбережувальних, рекреаційних тощо), перехід на європейську систему освіти вносять суттєві зміни і корективи у зміст професійної діяльності викладачів фізичного виховання. Підвищення вимог до педагогів вищої школи відповідно до світових стандартів орієнтує на неперервну освіту, зокрема на самовдосконалення, самоосвіту та самовиховання.
В статье рассматривается проблема самосовершенствования преподавателей физического воспитания в процессе профессиональной деятельности, поскольку современная система образования требует нового поколения педагогов, которые являются конкурентоспособными и мобильными. Внедрение в учебный процесс инновационных технологий (информационных, оздоровительных, здоровье сберегающих, рекреационных и т.д.), переход на европейскую систему образования вносят существенные изменения и коррективы в содержание профессиональной деятельности преподавателей физического воспитания. Повышение требований к педагогам высшей школы в соответствии с мировыми стандартами ориентирует на непрерывное образование, в том числе на самосовершенствование, самообразование и самовоспитание.
The problem of self-improvement of physical education teachers in the professional activity is considered in the article, as a modern educational system needs a new generation of teachers who are competitive and mobile at national and international levels. Implementation of innovative technologies into the learning process (informational, health, recreational, etc.), the transition to the European system of education make significant changes and adjustments in the content of professional activity of physical education teachers. Increasing of requirements for high school teachers in accordance with internet ional standards focuses on continuous education, particularly for self-improvement, self-education and self-training. Initial conceptual provisions for self-improvement of teachers are described in the Law of Ukraine "About Higher Education" (2014), National Strategy of the Development of Education in Ukraine for 2012 - 2021 years. In these documents it is noted that modern education is needed in teachers who are capable for continuous updating of professional knowledge and skills, content, tools, methods and forms of professional activity. The process of self-improvement teachers of physical education teachers in the course of professional activity should be based on methodological approaches such as aksiological, subjective, acmeological, competence, andragogical. Summarizing the approaches of scientists “self-improvement of physical education teachers in the professional activity” is defined as the purposeful process of improving of own professional activity by targeting on continuous improvement of theoretical, scientific, technical, organizational, verbal, physical, creative and searching for the preparation of classes.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14216
Appears in Collections:Випуск 3К1(70)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bashavets.pdf267.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.