Дослідження присвячено визначенню ефективності програми фізичної реабілітації дітей старшого
дошкільного віку, які перенесли кохлеарну імплантацію. Розроблена для них програма включала кінезітерапію
(дихальні, загальнорозвиваючі, спеціальні вправи), загартування, масаж (логопедичний, загальний), побутову
абілітацію. Після річного впровадження програми встановлено достовірне (p<0,05) відносно вихідних показників
покращення параметрів фізичного та психомоторного розвитку, зростання розумової працездатності дітей, що
дозволить їм піти до загальноосвітньої школи і інтегруватись у суспільство здорових однолітків.
Исследование
посвящено определению эффективности программы физической реабилитации детей старшего дошкольного
возраста, которые перенесли кохлеарную имплантацию. Разработанная для них программа включала
кинезитерапию (дыхательные, общеразвивающие, специальные упражнения), закаливание, массаж (логопедический,
общий), бытовую абилитацию. После годичного использования программы установлено достоверное (p<0,05)
относительно исходных показателей улучшение параметров физического, психомоторного развития, увеличение
умственной работоспособности детей, что позволит им вступить в общеобразовательную школу и
интегрироваться в общество здоровых сверстников.
Cochlear implantation is the most effective means of correcting severe
hearing impairment that makes it possible to restore acoustic reference, spoken language, live a full life. Children who underwent
CI are characterized by high rehabilitation potential, because of timely restoration of hearing and appropriate rehabilitation can
quickly catch up with the development of healthy peers. The aim of the study was to identify the impact of our program of
physical rehabilitation for physical, mental and psychomotor development efficiency of preschool children after cochlear
implantation as a criteria of opportunity of studying in school. There were examined 19 children after cochlear implantation and
21 deaf child who studied the program of preschool education for deaf children. Comparison group consisted of 40 children with
normal hearing. The annual program of physical rehabilitation included the household habilitation, morning hygienic gymnastics,
kinesitherapy (general developmental, breathing, articulation exercises, children's yoga, feetball aerobics); massage (logopaedic,
total); hardening. Proceedings of the rehabilitation program in the background restoring hearing promoted distinct improvement
indicators anthropometric development (mass, size of the chest, stomach, thigh, shoulder) and positive dynamics of all studied
parameters psychomotor condition (visual-motor coordination, speed and accuracy of movement, development of perception,
visual memory and auditory evaluation of development) children with cochlear implants (p <0.05). Index mental capacity and
switching attention reached the average level. This enables children with implant study together with their peers with normal
hearing and quickly to fully integrate into the society of healthy people. The expressed positive dynamics in children with hearing
impairment were not found.