В статті вперше подані результати дослідження рівня здоров’я студенток професійно-педагогічного
коледжу Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка. Аналізуючи отримані данні
щодо самооцінки стану власного здоров’я студенток, спостерігається тенденція погіршення стану здоров’я в
процесі навчання: студентки 17–18 років скаржаться на захворювання серцево-судинної системи та неврози,
студентки 15–16 років – захворювання центральної нервової системи. Отримані в результаті дослідження
експериментальні показники фізичного розвитку та здоров’я студенток можуть слугувати, як вихідні дані для
подальшого порівняльного дослідження даної проблеми і враховуватися при організації диференційованого підходу та
покращення навчального процесу з фізичного виховання в професійно-педагогічних коледжах.
В статье впервые поданы результаты исследования уровня здоровья и
физического развития студенток профессионально-педагогического колледжу Глуховского национального
педагогического университета имени Александра Довженко. Проанализировавши полученные данные касающиеся
самооценки состояния собственного здоровья студенток, наблюдается тенденция ухудшения состояния здоровья в
процессе обучения: студентки 17–18 лет жалуются на заболевания сердечнососудистой системы та неврозы, студентки
15–16 лет – заболевания центральной нервной системы. Полученные в результате исследования экспериментальные
показатели физического развития и здоровья студенток могут использоваться как исходные данные для сравнительного
исследования данной проблемы и использоваться для организации дифференцийованого подходу та улучшения
учебного процесса с физического воспитания профессионально-педагогических колледжах.
The article presents the results of the first study of health professional students Pedagogical College Glukhiv
National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko. Analyzing data on self-assessment of students personal
health tendency showed the worse health in the studying process in students 17–18 years old, which complained about the
cardiovascular system and nervous disorders, students 15–16 years old complained about the central nervous system. The
largest number of missed school days due to illness was diagnosed in students 17-18 years old. Students 15–16 years old did
not have a long term of disease and it often associated with influenza epidemic diseases. Research had shown that students 15
years old had statistically lower chest perimeter than students 17–18 years old. Starting with 16 years the rate of increase in
terms of chest perimeter was minor. As for the length of the body of students – an intensive increase was to 17 years (an
increase over this period is 3.2 cm); in the later year’s body length of girls become stabilized. As for the body weight – there was
a tendency to increase during studying process. The resulting study experimental indexes of physical development and health of
students can serve as baseline data for future comparative study of the problem and it can be taken into account when
organizing a differentiated approach and improve the educational process of physical education teachers in vocational colleges.