Розглянуто детермінаційні відносини компонентів соматичного та психічного здоров'я студентів в
системних взаємодіях формування культури здоров'я. Проаналізовано детермінаційні залежності гендерних проявів
фенотипічних, психомоторних, інтелектуальних та комунікативних ознак, що визначають психосоматичний статус в системних взаємодіях реалізації потреб студентів. Визначено статистично достовірні гендерні відмінності в
динаміці проявів психосоматичних ознак за період навчання.
Рассмотрены детерминационные отношения компонентов соматического и
психического здоровья студентов в системных взаимодействиях формирования культуры здоровья.
Проанализированы детерминационные зависимости гендерных проявлений фенотипических, психомоторных,
интеллектуальных и коммуникативных признаков, определяющих психосоматический статус в системных
взаимодействиях реализации потребностей студентов. Определены статистически достоверные гендерные
отличия в динамике проявлений психосоматических признаков за период учёбы.
Examination of relations of somatic and psychical health components of students in systematic interaction of health
standards forming process. Analysis of determination dependency of gender phenotypic, psychomotor, intellectual and
communicational characters expressions that identify psychosomatic status in systematic interactions of students needs
realization. For the analysis of somatic status the calculations of index of body weight were taken, that reflects influence of
genetic factors and factors of method of life on individuality. As indexes of mental condition of personality the results of
anonymous questionnaire of students were taken on methodology of V.М. Rusalova. The private was used, and also plural
cross-correlation and determination analysis by means of package of electronic softwares of STATISTIKA. On an example 258
students of initial courses and 146 master's degrees of 6th course there was a dynamics of changes of the combined influence of
the somatic state and psychical displays in psychomotor, intellectual and communicative spheres of realization of necessities
under influence of educational technologies during the period of studies. Their application did not influence on the change of
gender differences only in the display of psychomotor endurance and somatic state. For men with surplus body weight
psychosomatic status is under influence of psychomotor and intellectual activity. For men with insufficient mass - under influence
of communicative activity and indefinite factors. For women with surplus mass under primary influence of indefinite factors, and
among persons with insufficient mass - under influence of intellectual and communicative activity.