DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К1(70) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14120
Title: Детермінаційні відносини проявів особистості в формуванні культури здоров'я студентської молоді
Authors: Новицький, Ю. В.
Keywords: фенотип
індекс маси тіла
психосоматичні прояви
культура здоров’я
фенотип
индекс массы тела
психосоматические проявления
культура здоровья
phenotype
body mass index
psychosomatics expressions
health standards
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Новицький Ю. В. Детермінаційні відносини проявів особистості в формуванні культури здоров'я студентської молоді / Ю. В. Новицький // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 3К 1 (70) 16. - С. 115-119
Abstract: Розглянуто детермінаційні відносини компонентів соматичного та психічного здоров'я студентів в системних взаємодіях формування культури здоров'я. Проаналізовано детермінаційні залежності гендерних проявів фенотипічних, психомоторних, інтелектуальних та комунікативних ознак, що визначають психосоматичний статус в системних взаємодіях реалізації потреб студентів. Визначено статистично достовірні гендерні відмінності в динаміці проявів психосоматичних ознак за період навчання.
Рассмотрены детерминационные отношения компонентов соматического и психического здоровья студентов в системных взаимодействиях формирования культуры здоровья. Проанализированы детерминационные зависимости гендерных проявлений фенотипических, психомоторных, интеллектуальных и коммуникативных признаков, определяющих психосоматический статус в системных взаимодействиях реализации потребностей студентов. Определены статистически достоверные гендерные отличия в динамике проявлений психосоматических признаков за период учёбы.
Examination of relations of somatic and psychical health components of students in systematic interaction of health standards forming process. Analysis of determination dependency of gender phenotypic, psychomotor, intellectual and communicational characters expressions that identify psychosomatic status in systematic interactions of students needs realization. For the analysis of somatic status the calculations of index of body weight were taken, that reflects influence of genetic factors and factors of method of life on individuality. As indexes of mental condition of personality the results of anonymous questionnaire of students were taken on methodology of V.М. Rusalova. The private was used, and also plural cross-correlation and determination analysis by means of package of electronic softwares of STATISTIKA. On an example 258 students of initial courses and 146 master's degrees of 6th course there was a dynamics of changes of the combined influence of the somatic state and psychical displays in psychomotor, intellectual and communicative spheres of realization of necessities under influence of educational technologies during the period of studies. Their application did not influence on the change of gender differences only in the display of psychomotor endurance and somatic state. For men with surplus body weight psychosomatic status is under influence of psychomotor and intellectual activity. For men with insufficient mass - under influence of communicative activity and indefinite factors. For women with surplus mass under primary influence of indefinite factors, and among persons with insufficient mass - under influence of intellectual and communicative activity.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14120
Appears in Collections:Випуск 3К1(70)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Novitskij.pdf338.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.