У науковій статті розкрито впровадження у навчальний процес дошкільних навчальних закладів
здоров’язбережувальних технологій. Охарактеризовано шляхи реалізації здоров’язбережувальних технологій у режимі дня.
Подано основну характеристику психолого-педагогічних технологій реалізації фізичного виховання для дітей дошкільного
віку. Проаналізовано та виокремлено підходи до формування здоров’язбережувальної компетентності у дошкільнят.
Представлено існуючу класифікацію здоров’язбережувальних технологій. Охарактеризовано основні шляхи і засоби
формування здоров’язбережувальних технологій. Запропоновано реалізацію здоров’збережувальних технологій у
дошкільному навчальному закладі.
В научной статье раскрыто внедрение в
учебный процесс дошкольных учебных заведений здоровьесберегающих технологий. Охарактеризовано пути реализации
здоровьесберегающих технологий в режиме дня. Подано основную характеристику психолого-педагогических технологий
реализации физического воспитания для детей дошкольного возраста. Проанализировано и выделено подходы к
формированию здоровьесберегающей компетентности у дошкольников. Представлено существующую классификацию
здоровьесберегающих технологий. Охарактеризовано основные пути и средства формирования здоровьесберегающих
технологий. Предложена реализация здоровьесберегающих технологий в дошкольном учебном заведении.
The learning process of pre-schools health-improving technology is highlighted in the work of preschool institutions. The
health-improving ways are described in day mode. The basic characteristics of psychological and pedagogical technologies of physical
education for preschool children are presented. The preschoolers` approaches of the formation singled health-improving competence
are analyzed. The health-improving existing classification technology is presented. The basic ways and means of forming healthimproving
technology are characterized. An implementation of health-improving technology in preschool education is suggested. The
aim is to describe the optimization of motor activity of children as one of the ways of implement health-improving technologies in the
regulations of preschool institutions. Methods: research of literature and summarizing the practice experience of physical education of
preschool children. So health-improving technology in preschools is addressed for solving the priority task of modern preschool
education - the preservation, support and strengthen the health of children, teachers and parents. The main purpose of health-improving
technology in preschool education is the education of health culture as a set of conscious child's attitude to human health and life, health
knowledge and skills to protect, maintain and strengthen its formation of health-improving competence that allows the preschooler meets
the challenges of a healthy lifestyle and safe behavior. The special place have the health-improving technology, optimal physical activity
of children, the right driving mode promote health, physical and mental development, improve mood and health among the ways of
implement. The effectiveness of a preschooler exercise will increase significantly if their implementation takes place in a positive
emotional background, which, in particular, can provide using of fairy tales and animations.