DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 4(74) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14104
Title: Оптимізація рухової активності дошкільнят як шлях реалізації здоров’язбережувальних технологій у роботі дошкільних навчальних закладів
Authors: Гнесь, Н. О.
Галан, Я. П.
Keywords: рухова активність
здоров’язбережувальні технології
двигательная активность
здоровьесберегающие технологии
physical activity
health-saving technologies
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Гнесь Н. О. Оптимізація рухової активності дошкільнят як шлях реалізації здоров’язбережувальних технологій у роботі дошкільних навчальних закладів / Н. О. Гнесь, Я. П. Галан // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : [зб. наук. праць] / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 4 (74). - C. 4-7
Abstract: У науковій статті розкрито впровадження у навчальний процес дошкільних навчальних закладів здоров’язбережувальних технологій. Охарактеризовано шляхи реалізації здоров’язбережувальних технологій у режимі дня. Подано основну характеристику психолого-педагогічних технологій реалізації фізичного виховання для дітей дошкільного віку. Проаналізовано та виокремлено підходи до формування здоров’язбережувальної компетентності у дошкільнят. Представлено існуючу класифікацію здоров’язбережувальних технологій. Охарактеризовано основні шляхи і засоби формування здоров’язбережувальних технологій. Запропоновано реалізацію здоров’збережувальних технологій у дошкільному навчальному закладі.
В научной статье раскрыто внедрение в учебный процесс дошкольных учебных заведений здоровьесберегающих технологий. Охарактеризовано пути реализации здоровьесберегающих технологий в режиме дня. Подано основную характеристику психолого-педагогических технологий реализации физического воспитания для детей дошкольного возраста. Проанализировано и выделено подходы к формированию здоровьесберегающей компетентности у дошкольников. Представлено существующую классификацию здоровьесберегающих технологий. Охарактеризовано основные пути и средства формирования здоровьесберегающих технологий. Предложена реализация здоровьесберегающих технологий в дошкольном учебном заведении.
The learning process of pre-schools health-improving technology is highlighted in the work of preschool institutions. The health-improving ways are described in day mode. The basic characteristics of psychological and pedagogical technologies of physical education for preschool children are presented. The preschoolers` approaches of the formation singled health-improving competence are analyzed. The health-improving existing classification technology is presented. The basic ways and means of forming healthimproving technology are characterized. An implementation of health-improving technology in preschool education is suggested. The aim is to describe the optimization of motor activity of children as one of the ways of implement health-improving technologies in the regulations of preschool institutions. Methods: research of literature and summarizing the practice experience of physical education of preschool children. So health-improving technology in preschools is addressed for solving the priority task of modern preschool education - the preservation, support and strengthen the health of children, teachers and parents. The main purpose of health-improving technology in preschool education is the education of health culture as a set of conscious child's attitude to human health and life, health knowledge and skills to protect, maintain and strengthen its formation of health-improving competence that allows the preschooler meets the challenges of a healthy lifestyle and safe behavior. The special place have the health-improving technology, optimal physical activity of children, the right driving mode promote health, physical and mental development, improve mood and health among the ways of implement. The effectiveness of a preschooler exercise will increase significantly if their implementation takes place in a positive emotional background, which, in particular, can provide using of fairy tales and animations.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14104
Appears in Collections:Випуск 4(74)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gnes_Galan.pdf303.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.