Дисертацію присвячено обґрунтуванню теоретико-методичних основ ергономіки навчального фізичного експерименту як динамічної, ефективно діючої педагогічної системи. Розкриваються основні чинники комплексного підходу до вдосконалення і розвитку системи навчального експерименту відповідно до вимог педагогічної й виробничої ергономіки в умовах реформування неперервної фізичної освіти, пов’язане із впровадженням новітніх технологій навчання. Розроблено структуру ергономіки навчального фізичного експерименту, визначені аспекти корегування дидактичних принципів і ергономічних вимог, а також мотиви функціонування ергатичної системи “експериментатор – експериментальна установка – середовище”, чинники методичного і матеріального забезпечення, показники і номенклатура стандартизації ергономічних вимог і визначення ергономічної оцінки всіх видів навчального експерименту.
Ця дидактична система крім модифікації традиційних навчальних експериментів і установок охоплює ряд нових навчальних дослідів й лабораторних робіт, серію нових оригінальних приладів.
The dissertation is devoted to substantiation of theoretic-methodical basics of the educational physical experiment ergonomics as a dynamic efficiently acting pedagogical system. There are exposed the main characteristics of the complex approach to improvement and development of the educational experiment system regarding to requirements of pedagogical and work ergonomics in conditions of reforming of uninterrupted physical education, which are concerned with an introduction of the newest educational technologies. There were elaborated the structure of educational physical experiment ergonomics, were defined aspects of the correction of didactic principles and ergonomic requirements and although causes of functioning of the ergatic system “the experimenter – the experimental plant – an environment”, were defined the characteristics of methodical and material maintenance of high level’s ergonomic evaluation for all kinds of educational experiment.
This didactic system includes, besides modification of traditional educational experiments and plants, a number of new educational researches and laboratory works, the series of new original devices.