У статті викладений аналіз багаторічних досліджень методики стимульованого розвитку координаційних
якостей студенток педагогічних ВНЗ (зокрема, точності). Матеріали досліджень показали, що точність – досить
складна координаційна якість, яка має різні прояви і різновиди, вдосконалення яких вимагає використання
різноманітних вправ. Творчі рухові завдання вимагають різних умов для їх здійснення, і для оцінювання потрібні
відповідні критерії. Отримані дані досліджень свідчать про те, що розвивати точність необхідно відповідно до її
різновидів і проявів, що, у свою чергу, вимагає відповідного підходу до змісту методики її вдосконалення.
В статье изложен анализ
многолетних исследований методики стимулируемого развития координационных качеств студенток
педагогических ВУЗов (в частности, точности). Материалы исследований показали, что точность достаточно
сложное координационное качество, которое имеет разные проявления и разновидности, совершенствование
которых требует использования разнообразных упражнений. Творческие двигательные задания требуют разных
условий для их осуществления, и для оценивания нужны соответствующие критерии. Полученные данные
исследований свидетельствуют о том, что развивать точность необходимо в соответствии с ее разновидностями и
проявлениями, что, в свою очередь, требует соответствующего подхода к содержанию методики ее
совершенствования.
In the article the expounded analysis of long-term
researches of methods of the stimulated development of coordinating internalss of students of pedagogical institutes of higher (in
particular, to accuracy). The methods of development of coordinating internalss were based on conception of providing of optimal
volume of muscular activity at the use of the physical loading not less than 1-2 hours of daily employments on fresh air. In
maintenance of methods of development of accuracy the complexes of motive tasks were included with a repressing orientation
on the increase of indexes of her concrete variety taking into account the simultaneous operating of the physical loading on
perfection of basic displays of the investigated coordination. To that end there was the applied system of tests and criteria of
evaluation which allowed with sufficient objectivity to measure growth of accuracy rates after her basic varieties. Considerable
attention was spared to the variety of the muscular loading. Deployment of various variants of physical exercises which are
contained in the program by the use of different terms and methods of their implementation introductions of creative tasks, which
train students to constructing of new models of the already studied physical exercises, activated them motive activity, stimulated
realization of reserve possibilities. Material so researches showed that accuracy is difficult enough coordinating quality, which
has different displays and varieties perfection of which requires the use of various exercises. Creative motive tasks require
different terms for their realization, and for a new valuation corresponding criteria are needed.