DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К1(70) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14015
Title: Вплив методики стимульованого розвитку точності на показники координаційних якостей студенток педагогічних вищих навчальних закладів
Authors: Колумбет, О. М.
Keywords: фізичне виховання
координаційні якості
точність
физическое воспитание
координационные качества
точность
physical education
coordinating internalss
accuracy
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ ім. М.П.Драгоманова
Citation: Колумбет, О. М. Вплив методики стимульованого розвитку точності на показники координаційних якостей студенток педагогічних вищих навчальних закладів / О. М. Колумбет // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 3К 1 (70) 16. - С. 48-53
Abstract: У статті викладений аналіз багаторічних досліджень методики стимульованого розвитку координаційних якостей студенток педагогічних ВНЗ (зокрема, точності). Матеріали досліджень показали, що точність – досить складна координаційна якість, яка має різні прояви і різновиди, вдосконалення яких вимагає використання різноманітних вправ. Творчі рухові завдання вимагають різних умов для їх здійснення, і для оцінювання потрібні відповідні критерії. Отримані дані досліджень свідчать про те, що розвивати точність необхідно відповідно до її різновидів і проявів, що, у свою чергу, вимагає відповідного підходу до змісту методики її вдосконалення.
В статье изложен анализ многолетних исследований методики стимулируемого развития координационных качеств студенток педагогических ВУЗов (в частности, точности). Материалы исследований показали, что точность  достаточно сложное координационное качество, которое имеет разные проявления и разновидности, совершенствование которых требует использования разнообразных упражнений. Творческие двигательные задания требуют разных условий для их осуществления, и для оценивания нужны соответствующие критерии. Полученные данные исследований свидетельствуют о том, что развивать точность необходимо в соответствии с ее разновидностями и проявлениями, что, в свою очередь, требует соответствующего подхода к содержанию методики ее совершенствования.
In the article the expounded analysis of long-term researches of methods of the stimulated development of coordinating internalss of students of pedagogical institutes of higher (in particular, to accuracy). The methods of development of coordinating internalss were based on conception of providing of optimal volume of muscular activity at the use of the physical loading not less than 1-2 hours of daily employments on fresh air. In maintenance of methods of development of accuracy the complexes of motive tasks were included with a repressing orientation on the increase of indexes of her concrete variety taking into account the simultaneous operating of the physical loading on perfection of basic displays of the investigated coordination. To that end there was the applied system of tests and criteria of evaluation which allowed with sufficient objectivity to measure growth of accuracy rates after her basic varieties. Considerable attention was spared to the variety of the muscular loading. Deployment of various variants of physical exercises which are contained in the program by the use of different terms and methods of their implementation introductions of creative tasks, which train students to constructing of new models of the already studied physical exercises, activated them motive activity, stimulated realization of reserve possibilities. Material so researches showed that accuracy is difficult enough coordinating quality, which has different displays and varieties perfection of which requires the use of various exercises. Creative motive tasks require different terms for their realization, and for a new valuation corresponding criteria are needed.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14015
Appears in Collections:Випуск 3К1(70)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kolumbet.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.