У статті розкрито важливість застосування інноваційних педагогічних технологій для
підготовки майбутніх вчителів фізичного виховання, проаналізовано використання компетентнісного підходу як
необхідної умови еколого-валеологічної підготовки майбутніх вчителів фізичного виховання. Здійснено аналіз змісту
та особливостей формування еколого-валеологічної компетентності вчителя фізичного виховання у контексті
індивідуального розвитку особистості.
В статье раскрыта важность применения инновационных
педагогических технологий для подготовки будущих учителей физического воспитания, проанализировано
использование компетентностного подхода как необходимого условия эколого-валеологической подготовки будущих
учителей физического воспитания. Осуществлен анализ содержания и особенностей формирования эколого-
валеологической компетентности учителя физического воспитания в контексте индивидуального развития
личности.
The article deals with the importance of innovative pedagogical technologies for training of future teachers of physical
education, the application of the competence approach as a necessary condition eco-valeological preparation of future teachers
of physical education is analyzed. The analysis of the content and features of formation of ecology and valeological competence
of the teacher of physical education in the context of individual personal development are performed. The competent person has
not only knowledge, high moral character and is professional, but also able to act adequately in appropriate situations, applying
knowledge and taking responsibility for their actions Forming Ecological and Cultural valeological requires designing educational
activities in the context of individual development and identity formation of eco-valeological competencies of the teachers of
physical education. This process can be represented as follows: acquisition of special ecological and valeological knowledge and
skills within individual academic disciplines, and establishing linkages between different themes each discipline (forming
meaningful ecological valeological competencies); the relationship of knowledge and skills from different disciplines (in the
process of integration involves creativity in solving specific problems); the relationship of eco-valeological knowledge to real
environmental problems and related health problems. Ecological valeological competences - is a set of related semantic
orientations personality, her knowledge regarding methods of conservation, restoration and development of their health and the
environment in terms of environmental stress situation.