Мета:виявити провідні фактори, які характеризують структуру взаємозв’язків різних показників фізичної
підготовленості учнів ліцею з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Героїв Крут.
Матеріал:у дослідженнях брали участь учні 10-х класів у кількості 119 осіб.
Результати: Факторний аналіз дозволив виділити наступні чотири фактори, які характеризують структуру фізичної
підготовленості учнів військового ліцею: «силовий» (32,0%), «антропометричний» (18,1%), «витривалості» (11,6%) та
«швидкісно-силовий» (8,0%).
Висновки: виокремлення цих факторів дозволяє цілеспрямовано обирати співвідношення засобів та методів фізичної
підготовки у подальшому навчанні учнів ліцею.
Цель: выявить ведущие факторы, характеризующие структуру взаимосвязей различных показателей физической
подготовленности учеников лицея с усиленной военно-физической подготовкой имени Героев Крут.
Материал: в исследованиях принимали участие ученики 10-х классов в количестве 119 человек.
Результаты: Анализ позволил выделить следующие четыре фактора, характеризующих структуру физической
подготовленности учащихся военного лицея: «силовой» (32,0%), «антропометрический» (18,1%), «выносливости» (11,6%) и
«скоростно-силовой »(8,0%).
Выводы: выделение этих факторов позволяет целенаправленно выбирать соотношение средств и методов
физической подготовки в дальнейшем обучении учащихся лицея.
Objective: To identify key factors that characterize the structure of relationships of various indicators of physical fitness of students of
the Lyceum intensive military and physical training behalf Heroes Krut.
Material: The study involved 10 students in grade number 119.
Results: Factor analysis revealed the following four factors that characterize the structure of the physical fitness of students of
military Lyceum "power" (32.0%), "anthropometric" (18.1%), "endurance" (11.6%) and " speed-power "(8.0%).
Conclusions: The isolation of these factors allows purposefully choose the ratio of means and methods of physical training in further
education students Lyceum.
Modern society needs to a level of physical fitness of young people recognize the importance of comprehensive development of
physical qualities, one of the main areas of physical education, greatly rely on the formation of motor skills needed in everyday life. Domestic
scientists [12, 14] emphasize that a person who has a high level of physical fitness, has a relatively large amount possessed motor abilities
and skills, high functionality of the cardiovascular, respiratory and thermal-regulating systems, the correct figure, as well as signs of a healthy
lifestyle .
Physical education and physical education students has implemented training programs of secondary schools using traditional
teaching approaches and pedagogical conditions that are characterized by low efficiency to optimize physical condition [3, 5, 6, 7] and the
personal characteristics of seniors [11, 13].